Hallå,

Det är dags att isolera övervåningen på vårt Villa Eksjö från Smålandsvillan i Kungsbackaområdet (Göteborg). Bifogar en bild som visar nederdelen av ett fack.
Direkt ovanför plywooden på bilden är takpannorna. Det sitter en mögelstopper längst ner i varje fack men endast i vissa fack övertill eftersom det är tänkt att man ska låta hela nocken vara öppen och blåsa mellan facken. Jag kommer isolera till nock och därmed sätta mögelstoppers i varje fack upptill så att varje fack har två hål. Jag tänkte isolera med skivor (inte lösull) hela vägen upp till nock.
Takstolsfacken sitter på CC 120mm med 34 graders taklutning.

Jag har några frågor som förhoppningsvis har enkla svar:
  1. Vad ska jag använda för att täta mögelstoppers på utsidan när jag skruvar dit dem? Vanlig våtrumssilikon?
  2. Jag hade tänkt att sätta läkt om 25x36mm i respektive sida på takstolsfacket för att fästa luftspalten. Jag hade tänkt att undvika en läkt i mitten och endast sätta på sidorna (längs de blå linjerna på bilden). Jag tänkte sätta läkten stående så luftspalten blir 36mm hög. Eftersom masoniten troligen buktas nedåt och masoniten ovanför är styv så borde det räcka med läkt i kanterna och 36mm höjd. Tror ni det funkar?
  3. Jag tänkte sala på takstolarna med 95mm längs de röda linjerna. Jag tänkte lägga dem utanpå befintliga takstolsreglar även om jag då inte elminierar köldbryggor. Kan jag skråskruva dessa eller ska jag skruva dit hålplattor? Hur många hålplattor krävs för 1,5m påsalad 95mm regel?
  4. Jag har fått insektsnät att sätta i takfoten där luftspalten börjar (grön linje på bilden). Ska jag även sätta nåt fågel- eller musnäth här? Det sitter musnät längst ner under panelen på huset.
  5. När jag bygger luftspalten, ska jag köpa oljehärdad board eller vanlig? Duger denna? https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/board/board-3mm-p10072
  6. Spelar det någon roll vilket håll jag sätter boarden? Antar att den släta sidan ska vara uppåt (mot taket)
 
  • Takstolsstruktur med färgmarkeringar; blåa och röda linjer visar planerad isolering och luftspalt, grönt markerar takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jörgen78 skrev:
Hallå,

Det är dags att isolera övervåningen på vårt Villa Eksjö från Smålandsvillan i Kungsbackaområdet (Göteborg). Bifogar en bild som visar nederdelen av ett fack.
Direkt ovanför plywooden på bilden är takpannorna. Det sitter en mögelstopper längst ner i varje fack men endast i vissa fack övertill eftersom det är tänkt att man ska låta hela nocken vara öppen och blåsa mellan facken. Jag kommer isolera till nock och därmed sätta mögelstoppers i varje fack upptill så att varje fack har två hål. Jag tänkte isolera med skivor (inte lösull) hela vägen upp till nock.
Takstolsfacken sitter på CC 120mm med 34 graders taklutning.

Jag har några frågor som förhoppningsvis har enkla svar:
  1. Vad ska jag använda för att täta mögelstoppers på utsidan när jag skruvar dit dem? Vanlig våtrumssilikon?
  2. Jag hade tänkt att sätta läkt om 25x36mm i respektive sida på takstolsfacket för att fästa luftspalten. Jag hade tänkt att undvika en läkt i mitten och endast sätta på sidorna (längs de blå linjerna på bilden). Jag tänkte sätta läkten stående så luftspalten blir 36mm hög. Eftersom masoniten troligen buktas nedåt och masoniten ovanför är styv så borde det räcka med läkt i kanterna och 36mm höjd. Tror ni det funkar?
  3. Jag tänkte sala på takstolarna med 95mm längs de röda linjerna. Jag tänkte lägga dem utanpå befintliga takstolsreglar även om jag då inte elminierar köldbryggor. Kan jag skråskruva dessa eller ska jag skruva dit hålplattor? Hur många hålplattor krävs för 1,5m påsalad 95mm regel?
  4. Jag har fått insektsnät att sätta i takfoten där luftspalten börjar (grön linje på bilden). Ska jag även sätta nåt fågel- eller musnäth här? Det sitter musnät längst ner under panelen på huset.
  5. När jag bygger luftspalten, ska jag köpa oljehärdad board eller vanlig? Duger denna? [länk]
  6. Spelar det någon roll vilket håll jag sätter boarden? Antar att den släta sidan ska vara uppåt (mot taket)
Inte bara enkla svar men så här hade jag tänkt:

1. Hade använt asfaltsklister eller någon annan massa avsedd för tak. Våtrumssilikon är inte gjort för att vara utomhus med hårt klimat och stora växlingar.

2. Detta är en vetenskap där det finns många rön. Men din lösning låter väl vettig. Jag hade dock satt en läkt i centrum av facken. Montera med små vinklar och väl avvägd längd på skruv så rikerar du inte att gå genom plywooden.

Tror du att spalten är i minsta laget är det bättre att välja grövre läkt än att förlita sig på nedböjningen.

3. Jag hade i första hand satt reglarna tvärs takstolarna och använt två isoleringsskikt. Men om du vill ha dem längs takstolarna så skulle jag skråskruva. Magkänslan säger skruv 5x100-120 mm från båda håll med cc 600 eller så. Sätt inte skruvarna på ömse sida mitt för varandra.

4. Insektsnät hade jag kört med.

5. Undvik den allra billigaste kvaliteten. Den är nog tänkt för att täcka golv eller som emballage. Oljehärdad eller inte hade jag valt baserat på om du bygger diffusionsöppet eller inte.

6. Det går nog bra vilket som men det känns naturligt att sätt släta sidan uppåt så att vatten eller skräp som eventuellt letar sig in får en så bra rutschkana som möjligt ut.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Inte bara enkla svar men så här hade jag tänkt:

1. Hade använt asfaltsklister eller någon annan massa avsedd för tak. Våtrumssilikon är inte gjort för att vara utomhus med hårt klimat och stora växlingar.

2. Detta är en vetenskap där det finns många rön. Men din lösning låter väl vettig. Jag hade dock satt en läkt i centrum av facken. Montera med små vinklar och väl avvägd längd på skruv så rikerar du inte att gå genom plywooden.

Tror du att spalten är i minsta laget är det bättre att välja grövre läkt än att förlita sig på nedböjningen.

3. Jag hade i första hand satt reglarna tvärs takstolarna och använt två isoleringsskikt. Men om du vill ha dem längs takstolarna så skulle jag skråskruva. Magkänslan säger skruv 5x100-120 mm från båda håll med cc 600 eller så. Sätt inte skruvarna på ömse sida mitt för varandra.

4. Insektsnät hade jag kört med.

5. Undvik den allra billigaste kvaliteten. Den är nog tänkt för att täcka golv eller som emballage. Oljehärdad eller inte hade jag valt baserat på om du bygger diffusionsöppet eller inte.

6. Det går nog bra vilket som men det känns naturligt att sätt släta sidan uppåt så att vatten eller skräp som eventuellt letar sig in får en så bra rutschkana som möjligt ut.
Stort tack för svaren! Jag har ett par följdfrågor.

1. Ok - jag får kolla upp nåt bättre än våtrumssilikon.
2. Läkten i mitten gör också att mögelstoppers kan hamna på ena eller andra sidan, något jag vill undvika. Om nu läkt i mitten känns ganska viktig så kanske jag kan sätta "klossar" om typ 100mm med kanske CC 1200mm bara för att undvika att masoniten böjer sig. Jag ska fundera på detta. Plywooden överlappas med CC 1200mm tror jag, jag borde kunna skruva en kloss på dessa överlappade plywood och då undvik att skruva igenom plywooden med en bra längd på skruven som du säger. Eller kanske limma men det är ju tråkigt om limmet inte håller.
3. Hmm, om jag skulle sätta dem tvärs takstolarna. Hur fäster jag då glespanelen utanpå plasten? Den brukar ju sitta längs med huset och CC 300mm men om jag salar på reglar längs med huset, blir glesen då från vägg till nock istället för gavel-gavel?
4. Topp, jag kör på det!
5. Jag har läst lite mer om detta. Tror jag kör på oljehärdad. Lite orolig att fukt i luftspalten annars förstör masoniten och läcker igenom till isoleringen.
6. Tack!
 
Redigerat:
J Jörgen78 skrev:
Stort tack för svaren! Jag har ett par följdfrågor.

1. Ok - jag får kolla upp nåt bättre än våtrumssilikon.
2. Läkten i mitten gör också att mögelstoppers kan hamna på ena eller andra sidan, något jag vill undvika. Om nu läkt i mitten känns ganska viktig så kanske jag kan sätta "klossar" om typ 100mm med kanske CC 1200mm bara för att undvika att masoniten böjer sig. Jag ska fundera på detta. Plywooden överlappas med CC 1200mm tror jag, jag borde kunna skruva en kloss på dessa överlappade plywood och då undvik att skruva igenom plywooden med en bra längd på skruven som du säger. Eller kanske limma men det är ju tråkigt om limmet inte håller.
3. Hmm, om jag skulle sätta dem tvärs takstolarna. Hur fäster jag då glespanelen utanpå plasten? Den brukar ju sitta längs med huset och CC 300mm men om jag salar på reglar längs med huset, blir glesen då från vägg till nock istället för gavel-gavel?
4. Topp, jag kör på det!
5. Jag har läst lite mer om detta. Tror jag kör på oljehärdad. Lite orolig att fukt i luftspalten annars förstör masoniten och läcker igenom till isoleringen.
6. Tack!
Du kan låta bli att sätta mittläkt på en bit där stoppern är tänkt att sitta. Klossar går väl också men gör dem inte för korta, då vill virket gärna spricka. Lim skulle jag undvika, det går fint att skruva bara man tänker efter innan.

Att sätta glesen vertikalt är inget problem, i den riktningen är exempelvis en vanlig innervägg reglad.

Bra resonerat med boardens kvalitet. Ända anledningen att inte använda okjehärdad skulle vara att det är en diffussionsöppen konstruktion och att man är rädd att boarden blir för tät. Har du plast så är det diffussionstätt, då hade jag också använt oljehärdad, Masonite eller motsvarande.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du kan låta bli att sätta mittläkt på en bit där stoppern är tänkt att sitta. Klossar går väl också men gör dem inte för korta, då vill virket gärna spricka. Lim skulle jag undvika, det går fint att skruva bara man tänker efter innan.

Att sätta glesen vertikalt är inget problem, i den riktningen är exempelvis en vanlig innervägg reglad.

Bra resonerat med boardens kvalitet. Ända anledningen att inte använda okjehärdad skulle vara att det är en diffussionsöppen konstruktion och att man är rädd att boarden blir för tät. Har du plast så är det diffussionstätt, då hade jag också använt oljehärdad, Masonite eller motsvarande.
Tackar!

Jag har funderat vidare på det där med att sätta reglarna tvärs och två isoleringsskikt, jag håller med om att det hade varit bra. Jag hade tänkt att sala på 95mm utanpå takstolarna och då få 250mm isolering i snedtaket. Jag vet att vissa pratar om runt 300mm men jag tror ca 250mm räcker fint här på västkusten. Men nu när jag läst dina svar och funderat så lutar jag åt att först sala på 45x45mm på takstolarna och där isolera 200mm och sen lägga en till 45x45mm tvärs takstolarna och lägga 45mm isolering där i ett eget tvärgående lager. Det blir totalt 245mm isolering men eftersom lagrena ligger tvärs kanske det ger samma eller bättre som 250mm utan tvärgående lager?

Då blir glesen "stående" i samma riktning som takstolarna men det går såklart bra och samma som väggar som du skrev.

Jag har kollat lite pris på isolering och isovers easy 95mm glasull är klart billigast för tillfället. Jag funderar därför på om 95mm + 95mm skulle vara tillräckligt för det första lagret under luftspalten, det som egentligen blir 200mm tjockt. Är det illa att bara lägga 190mm isolering i ett 200mm fack? Totalt får jag då 235mm isolering i snedtaket men då utan köldbryggor (190mm isolering längs med takstolarna och 45mm tvärs).

Att "sala på" 45x45mm reglar skulle också göra det enklare med själva salningen, jag behöver varken skråskruva eller använda spikplåt/hålplåt. Bara dra t ex 5x100mm träskruv rakt igenom 45x45-regeln upp i takstolen. Enkelt och stabilt.
 
J Jörgen78 skrev:
Tackar!

Jag har funderat vidare på det där med att sätta reglarna tvärs och två isoleringsskikt, jag håller med om att det hade varit bra. Jag hade tänkt att sala på 95mm utanpå takstolarna och då få 250mm isolering i snedtaket. Jag vet att vissa pratar om runt 300mm men jag tror ca 250mm räcker fint här på västkusten. Men nu när jag läst dina svar och funderat så lutar jag åt att först sala på 45x45mm på takstolarna och där isolera 200mm och sen lägga en till 45x45mm tvärs takstolarna och lägga 45mm isolering där i ett eget tvärgående lager. Det blir totalt 245mm isolering men eftersom lagrena ligger tvärs kanske det ger samma eller bättre som 250mm utan tvärgående lager?

Då blir glesen "stående" i samma riktning som takstolarna men det går såklart bra och samma som väggar som du skrev.

Jag har kollat lite pris på isolering och isovers easy 95mm glasull är klart billigast för tillfället. Jag funderar därför på om 95mm + 95mm skulle vara tillräckligt för det första lagret under luftspalten, det som egentligen blir 200mm tjockt. Är det illa att bara lägga 190mm isolering i ett 200mm fack? Totalt får jag då 235mm isolering i snedtaket men då utan köldbryggor (190mm isolering längs med takstolarna och 45mm tvärs).

Att "sala på" 45x45mm reglar skulle också göra det enklare med själva salningen, jag behöver varken skråskruva eller använda spikplåt/hålplåt. Bara dra t ex 5x100mm träskruv rakt igenom 45x45-regeln upp i takstolen. Enkelt och stabilt.
Låter som en genomtänkt plan! Istället för att lägga 190 mm isolering i 200 mm fack kan du ju öka dimensionen på luftspalten från 36 till 45 mm så passar isoleringen som en smäck och du får en bra luftspalt.

Det blir bra med ett avslutnde skikt på 45 mm, då kan du lägga ångspärren innanför detta och får ett bra installationsskikt till el etc.

Vad som är bra eller dålig isoleringstjocklek har jag inte så bra koll på, bor i 20-talshus där man får vara glad om det finns någon tum kutterspån i väggen :). Men att jämföra 245 mm med ett ”mål” på 250 mm faller inom toleranserna, en sådan exakt vetenskap är det inte. Den ingenjörsmässiga bedömningen säger i alla fall att det verkar vettigt med de dimensioner du tänkt.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Låter som en genomtänkt plan! Istället för att lägga 190 mm isolering i 200 mm fack kan du ju öka dimensionen på luftspalten från 36 till 45 mm så passar isoleringen som en smäck och du får en bra luftspalt.

Det blir bra med ett avslutnde skikt på 45 mm, då kan du lägga ångspärren innanför detta och får ett bra installationsskikt till el etc.

Vad som är bra eller dålig isoleringstjocklek har jag inte så bra koll på, bor i 20-talshus där man får vara glad om det finns någon tum kutterspån i väggen :). Men att jämföra 245 mm med ett ”mål” på 250 mm faller inom toleranserna, en sådan exakt vetenskap är det inte. Den ingenjörsmässiga bedömningen säger i alla fall att det verkar vettigt med de dimensioner du tänkt.
Tack! Det där med 45mm luftspalt är kanske något att fundera på. Dock har jag redan köpt lite ströläkt med höjd 36mm till ca hälften av facken, dessa kanske jag kan använda som mittläkt men 45x45är dyrare att sätta i kanterna också, tror inte det behövs mer än 36mm då jag har styv plywood på utsidan och CC 1200mm men jag ska fundera :)

Bra tips med installationsskikt även i taket, lite osäker på hur jag ska få lagret med 45mm isolering att stanna kvar bara, några tips? Jag tänkte lägga installationsskiktet med CC 1200mm men det kanske är för brett/högt? Sen lägga gles i samma riktning som takstolarna med CC 300mm för gipset i taket. Men det kanske går bra att börja vid ena gaveln, sätta 2 gles med CC 300mm och sen peta 45mm-skivor om ca 1200x600mm under glesen i respektive fack och sen sätta två gles ytterligare, peta in en till skiva i varje fack och fortsätta så till nästa gavel?
 
J Jörgen78 skrev:
Tack! Det där med 45mm luftspalt är kanske något att fundera på. Dock har jag redan köpt lite ströläkt med höjd 36mm till ca hälften av facken, dessa kanske jag kan använda som mittläkt men 45x45är dyrare att sätta i kanterna också, tror inte det behövs mer än 36mm då jag har styv plywood på utsidan och CC 1200mm men jag ska fundera :)

Bra tips med installationsskikt även i taket, lite osäker på hur jag ska få lagret med 45mm isolering att stanna kvar bara, några tips? Jag tänkte lägga installationsskiktet med CC 1200mm men det kanske är för brett/högt? Sen lägga gles i samma riktning som takstolarna med CC 300mm för gipset i taket. Men det kanske går bra att börja vid ena gaveln, sätta 2 gles med CC 300mm och sen peta 45mm-skivor om ca 1200x600mm under glesen i respektive fack och sen sätta två gles ytterligare, peta in en till skiva i varje fack och fortsätta så till nästa gavel?
När man sätter tunna isoleringsskikt i tak och snedtak har jag sett att vissa använder snöre för att hålla skivorna på plats. Tror att man sätter lite häftstift och drar snöre mellan. Men det låter som att det kan funka som du beskriver.

Om du gör som tänkt behöver du väl inte ha någon glespanel, du kan sätta skivorna i de yttre 45 mm reglarna?
 
Sant. Men då måste jag sätta 45mm-reglarna med tätare CC än 1200mm. Jag skulle i och för sig kunna sätta 45-reglarna på CC 600mm och lägga mina isoleringsskivor (1200x600) liggandes. Eller måste jag ha dem på CC 300 mm precis som man brukar ha glespanelen? I så fall blir det svårt att få in isolering mellan dem.
 
I taket bör du ha cc300 men ska du ha träskiva bakom gipsen på snedväggen skulle jag nöja mig med cc600.
 
tänk på att inte skära masoniten för styvt mellan takstolarna den bör vara minst 5-10 mm smalare än måttet mellan takstolarna
att hålla kvar isoleringen anv tex murarsnöre+häftapparat eller 3" spik

t
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
I taket bör du ha cc300 men ska du ha träskiva bakom gipsen på snedväggen skulle jag nöja mig med cc600.
Tack!
 
T tergo skrev:
tänk på att inte skära masoniten för styvt mellan takstolarna den bör vara minst 5-10 mm smalare än måttet mellan takstolarna
att hålla kvar isoleringen anv tex murarsnöre+häftapparat eller 3" spik

t
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.