Jag är ganska grön när det gäller att isolera, men nu skall det ske. Är det någon som har några bra tips på hur man skall isolera en övervåning (huset är ett 1,5 plans hus från Älvsbyhus).Innertaket består av plast och takstolarnas bred är 140 mm, är det för smalt?
Jag har varierande bred mellan takstolarna det är från 1200 upp till 1320 mm mellan dom.
Hoppas att någon kan komma med någon hjälp, det kanske finns någon annan som har isolerat ett Älvsbyhus  :-*
 
Bob_the_builder
Manga skrev:
Jag är ganska grön när det gäller att isolera, men nu skall det ske. Är det någon som har några bra tips på hur man skall isolera en övervåning (huset är ett 1,5 plans hus från Älvsbyhus).Innertaket består av plast och takstolarnas bred är 140 mm, är det för smalt?
Jag har varierande bred mellan takstolarna det är från 1200 upp till 13200 mm mellan dom.
Hoppas att någon kan komma med någon hjälp, det kanske finns någon annan som har isolerat ett Älvsbyhus  :-*
140 mm är lite för lite. Du bör bygga på dem med åtminstone en 120-regel till. Då bör du kunna isolera 95+120mm (140-luftspalt=ca 95). Jag förutsätter sen att du slant på tangentbordet (eller är det upp till 13 meter mellan takstolarna? ;)). Det luktar hur som helst lite byggfusk tycker jag. Jag har inte hört att villatakstolar har dimensionerats för större c-avstånd än 1200 i modern tid. Problemet är/blir att isoleringsskivorna passar just c/c 1200. Du kan naturligtvis köpa matta och skära själv eller köra med skivor och skära passbitar (hukar mig för isoleringsmaffian).
 
Se till att skaffa dig så mykt info du kan få, innan du börjar. Det bästa e så mycket isolering som möjligt, och att isoler på två håll. Och det viktigaste- om du behöver luftspallt. Du kan om utrymme finns bygga på takstolarna 45-70mm. Sedan reglar du med 45x70 regel, på cc 60, på andra hållet i förhållande till takstolarna,på dessa reglar kan du sedan sätta glespanel å gips eller stående panel. Att fuska med isoleringen är att bita sig själv i svansen.
 
Bob_the_builder skrev:
Problemet är/blir att isoleringsskivorna passar just c/c 1200. Du kan naturligtvis köpa matta och skära själv eller köra med skivor och skära passbitar (hukar mig för isoleringsmaffian).
Vi hade "för" brett mellan takstolarna, hantverkarna fick skära till bitar för att de skulle passa. Svettigt värre. Och givetvis dyrare för oss.  :-/
 
  • Gilla
JO42
  • Laddar…
Ett sätt att slippa mycket arbete är att köra med lösull, då slipper man också problemet med varierande avstånd över 120 cc mellan takstolarna.

Jag vet inte om ni har huspärmen från Älvsbyhus men där anger de 95+95+95 i snedtaket har jag för mig. Det innebär att du bygger på med 2x95 korsvis över takstolarna.
 
Titta på tex ISOVERs hemsida. http://www.isover.se under GÖR-DET-SJÄLV. Där finns rätt bra beskrivningar till hur man gör.

/Gojan
 
Jag har ett Älvsbyhus, mimer, jag spikade först 45x45 reglar i hörnen längst med innertaket (som är i armerad glasfiber) och takstolarna. Sedan mot dessa reglar, masonitskivor hela vägen nerifrån och upp. Detta bildar luftspalten. Sedan reglade jag ut takstolarna ut 15 cm, blev 30 cm isoleringtjocklek Sista plast + glespanel, sedan blåste vi lösull.

Gavlarna(husets övre kortväggar) och väggarna vid takkupan isolerade jag innan med skivor.

Inget svårt, men tar tid. och isolering är ju sååå kul :(

Hett tips ifall man är nybörjade (som jag var) är att be att få kolla på andra hus, Det är samma princip i alla hus. Får man se det i verkligheten så blir det alltid enklare.

Själv bor jag i Umeå ifall det är i ditt närområde.


 
Jag har isolerat ett Ä-hus. Man kan göra som Nybyggare säger 95+95+95 korsvis. 145 minus luftspalten på 45 blir 95. (Ja, eller 100 egentligen)

4st 45x45 mellan takstolarna, på detta masonite eller någon annan form av hård träfiberskiva.

Yttervarvet mellan takstolarna närmast masoniten kör du mineralullsfilt på rulle. Kapa rullen  till rätt bredd innan du rullar ut filten och använd det som blir över i nästa fack.

Nästa omgång blir lättare då har du förmodligen reglat c/c 60 så då kan du använda dig av skivor.

Så gjorde iaf jag.


Benny_Steen : om du bygger på 150 får du väl 250mm isolertjocklek (145-45+150=250.)


/Herman



 
Jag tackar för hjälpen som jag har fått av er som KAN.
Är det mycket dyrare att använda sprutisolering än traditionell iso.....?
 
Manga skrev:
Är det mycket dyrare att använda sprutisolering än traditionell iso.....?
Beror lite på hur du värderar eget arbete, den skillnaden är stor.

Kostnaden för isoleringsmaterialet är högre om man väljer lösull men på hela övervåningen är det några tusenlappar vi talar om. Dessutom går det åt mindre virke än om man väljer isoleringsskivor.
 
Ja, det är som Nybyggare säger att man kan spara in lite på uppreglingen, men jag tror att det är marginellt. Jag körde med skivor som var 565x1160, de passar ju även om man reglar cc120, och glesare än så bör man nog inte ha ur hållfasthetssynpunkt....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.