Hej!
Vi har köpt ett hus från 1930-talet och vill nu verkligen få ordning på kåken.
Vi satsar på att göra saker pö om pö pga ekonomi och tidsbrist och tänkte starta våren 2013.
Frågan är bara hur vi ska tänka för att göra saker i rätt ordning.

Planen är att isolera och dränera en sida i taget. Huset är ganska litet men vi har inte ekonomin till att ta allt på en gång. På ena sidan planerar vi att bygga ut men det är ett framtida projekt som får vänta.

Norrsidan är i dåligt skick, puttsen har spruckit och ramlat av på många ställen. I en "nybyggd" del där badrum finns har också grunden vittrat mycket och källaren är mycket fuktig och blir allt värre nu när snön smälter (huset ligger i en sluttning och är helt odränerat.

Kan man ta en fasadsida i taget? Jag tänkte då gräva upp längst hela norrsidan, köra med isodrän på delarna som ligger under marknivå och sen issolera med plattor i frigolt (förlag på märke?) på hela väggen. Sen spänna hönsnät över plattorna och puttsa på ett nytt lager putts.

Vill ha puttsfasad, tycker det är estetiskt snyggt och det är relativt billigt även om det är mycket jobb.

Är det här ett vettigt sätt att gå till väga?
 
Snälla, "puts" stavas med ett "s", liksom "isolera".
Sorry för OT.

/A
 
Vad de gäller att ta en sida i taget. Om du pratar om dränering så går de alla tider. Om du gräver för hand kan du t.o.m göra arbetet helt löpande med fördel (gräver undan ett par meter, lägger i slangen, och täcker över)

Vad de gäller putsen. Jag skulle nog rekommendera emot det. Dels misstänker jag att de blir dyrare och dels finns de risk att färgerna inte matchar 100%. Dessutom tenderar färgerna att skifta lite med tiden. Om man gjort alla fasaderna samtidigt syns inte detta. Men om mangör en fasad ett år och en annan fyra år senare så brukar de bli ganska tydligt, och inte så snyggt.

I vilket fall som helst så skulle jag rekommendera att börja med dräneringen. Det kan mycket väl vara så att fukten kryper upp i fasaden och förstör putsen. Om du lägger på ny puts kan den bli förstörd nästan omedelbart.

Sedan ska man ha vist tillförsikt. Om man gräver upp en för stor del av grunden på ett allt för dåligt hus (vilket är mycket väl kan vara) finns de en risk att väggen buktar, eller i värsta fall kolapsar. Om osäker, sätt snöre efter väggen och märk upp så ni ser direkt om de rör sig minsta lilla cm.

Tänk på att marken alltid ska luta ifrån huset första metern. Även om huset ligger i en backe ska ändå marken luta ifrån huset på ovansidan. Om det inte gör det är de troligen orsaken till fuktproblemen oavsett dränering eller ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.