Tomture61
Hur ska man tänka ang ytterväggar och tak? Vill använda plastfolie med alu. skickt i väggar/tak för att reflektera bort värmestrålningen, men på vilken sida ska den sitta :thinking:
I Thailand är djur/insektslivet mycket mer avancerat än här i Sverige , vilket material ska man satsa på i tex ytterväggar?
För att kyla ned huset är en tanke att gräva ned plaströr i marken , med en brunn närmast huset för att samla upp kondensvatten + ac anläggning , vad tror ni om det ?
 
ångbromsen ska alltid sitta på den varma sidan. I varma länder ska alltså ångbromsen sitta på utsidan, speciellt eftersom du ska ha kyla.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Om man väljer att bygga ytterväggar i ngn betongprodukt på utsidan, trä på insida.
Behövs ngn kondensplast för denna konstruktion (förutom till träreglar)
Kanske lämpligare med plåtreglar.

Har en släkting som byggt i stålreglar/balkar med fibercementskivor överallt, ingen isolering.
 
I tropiska och liknande klimat fungerar det inte med värme eller köldmagasinerande metoder. Lätta material samt hus på styltor med god genomluftning är den klassiska lösningen. Spalter som "silar" luften ökar på lufthastigheten. AC är givetvis enklare men också resurskrävande. Jag är inte säker på att det ska vara några ångtäta skikt alls i skalet men har tyvärr inte min gamla handbok i tropiskt byggande tillgänglig.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ska man tänka ang ytterväggar och tak? Vill använda plastfolie med alu. skickt i väggar/tak för att reflektera bort värmestrålningen, men på vilken sida ska den sitta :thinking:
I Thailand är djur/insektslivet mycket mer avancerat än här i Sverige , vilket material ska man satsa på i tex ytterväggar?
För att kyla ned huset är en tanke att gräva ned plaströr i marken , med en brunn närmast huset för att samla upp kondensvatten + ac anläggning , vad tror ni om det ?
Spännande projekt...
Det gäller att låta AC jobba så lite som möjligt och låta kondensen ta vägen till avloppet!
Folien är lite lurig för den ska vara högglanspolerad och sitta under fasadmaterialet med luftspalt och insektsnät....
Sedan använder du lämpligen fibercement plank med träutseende till fasad i ljus färg
Som isolering väljer du ett polyuretanskum med sluten tät struktur tar inte upp fukt prata med någon om hur du insektsskyddar skummet
På insidan sätter du inhemskt trä som tål fukt med luftspalt som du insektsskyddar med inhemsk metod och luftspalten måste skyddas med insektsnät
Taket skulle jag bygga i något material som är tyst när det regnar!
Sedan samma konstruktion som väggarna med tjockare isolering dock noggranna insektsskydd speciellt så att insekter inte kan klättra på vägg upp till taket och droppa ner på människor!
Ni har myggnät till sängar och ventilation
Golv skulle jag välja bambu limmat stående remsor och skumisolering och folie som insektsskydd och sätta huset på stolpar så att huset inte står direkt på marken då regnmängden kan vara enorm!

Studera traditionella hus och lär av dom


När det gäller AC och brunn så vet jag inte hur marktemperaturen ser ut och hur markkyla fungerar där!
Jag skulle inte ha vatten i dagen då luftfuktigheten är max ändå så räkna med mycket kondens som du måste bli av med !
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
De hus jag sett är antingen 10 cm tjocka betong byggstenar som väggarna byggs med eller plankväggar (enbart på utsidan) och tomt på insidan (lätta väggar)
Dom med mer pengar bygger timmerhus av 30-40 cm tjockt timmer.
 
Tomture61
J justusandersson skrev:
I tropiska och liknande klimat fungerar det inte med värme eller köldmagasinerande metoder. Lätta material samt hus på styltor med god genomluftning är den klassiska lösningen. Spalter som "silar" luften ökar på lufthastigheten. AC är givetvis enklare men också resurskrävande. Jag är inte säker på att det ska vara några ångtäta skikt alls i skalet men har tyvärr inte min gamla handbok i tropiskt byggande tillgänglig.
Hotell tex är betong kolossar (täta) med ac i varje rum.
El ska tydligen vara billigt i Thailand.
Min tanke är lätta konstruktioner som inte magasinerar värmen + ångtätt så virket klarar sig.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag har aldrig varit i Thailand så jag vet inte exakt hur klimatet är där. Betongstommar är troligen helt olämpliga ur klimatsynpunkt. Problemen löser man med AC. Frågan är hur de producerar sin el? Knappast på något miljövänligt sätt. Huvudregeln när det gäller ångtätningar är att den ska sitta på den sida där ångtrycket är högst, vilket vanligen är på den varma sidan. Det måste finnas litteratur om detta. Googla på det.
 
Jo, många risbönder i Thailand har börjat montera solpaneler på sina risfält istället för att odla ris. De tjänar minst lika mycket på att vara elproducenter och det är mycket mindre jobb. Så det börjar finnas rätt mycket solel i Thailand faktiskt.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hotell tex är betong kolossar (täta) med ac i varje rum.
El ska tydligen vara billigt i Thailand.
Min tanke är lätta konstruktioner som inte magasinerar värmen + ångtätt så virket klarar sig.
Ja ju mindre energi som finns lagrad i stomme desto bättre är det om du är tillfälligt bortrest...
Då kan du spara energi ...och kondensen blir mindre ..
Virket måste vara av en sort som tål fukt...och så tunt att det torkar ...lättare
Polyuretanskum obs den med slutna celler som inte tar upp fukt ....
All typ av kondens måste kunna rinna ut tex med luftspalt insektssäkrad med nät
Stolpar på huset måste säkras från att myror tusenfotingar och spindlar och annat kan transportera sig upp in i huset
Springor gömmor måste säkras så att huset går att sanera
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Hittade ett dokument från en högskola i Dalarna om energieffektivisering av befintligt hus i Indonesien.
Gick ut på att taket ska vara tätt och förses med takavvattning, innertaket isoleras med cellulosaisolering + fuktspärr, vinden skall vara välventilerad.
Ytterväggar byggs med fibercementskivor, isoleras med celulosaisolering, fuktspärras, gipsskivor på insidan.
Fönster minst 2 glas isolerade, takfotens utstick minst en meter . Täta alla fönster och dörrar.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hittade ett dokument från en högskola i Dalarna om energieffektivisering av befintligt hus i Indonesien.
Gick ut på att taket ska vara tätt och förses med takavvattning, innertaket isoleras med cellulosaisolering + fuktspärr, vinden skall vara välventilerad.
Ytterväggar byggs med fibercementskivor, isoleras med celulosaisolering, fuktspärras, gipsskivor på insidan.
Fönster minst 2 glas isolerade, takfotens utstick minst en meter . Täta alla fönster och dörrar.
Ja cellulosa med saltimpregnering skulle fungera men polyuretan är bättre!
gipsskivor klarar inte fukten!
Husen i Indonesien kan inte vara gjorda för AC
 
El är ungefär lika dyr i Thailand (norra) som här hemma, eller var iaf för 5-10 år sen.

En absolut majoritet av husen i Thailand som jag sett är byggd med en bärande konstruktion i betong (pelare, bjälklag) och med väggar av håltegel som putsas.

Inte så effektiv isolering direkt men å andra sidan bekymmersfritt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
El är ungefär lika dyr i Thailand (norra) som här hemma, eller var iaf för 5-10 år sen.

En absolut majoritet av husen i Thailand som jag sett är byggd med en bärande konstruktion i betong (pelare, bjälklag) och med väggar av håltegel som putsas.

Inte så effektiv isolering direkt men å andra sidan bekymmersfritt.
Ja skulle gå att polyuretanisolera och få båda sakerna traditionellt och isolerat
 
Tomture61
Här är " Fallstudie av en byggnad i Surabaya, Indonesien"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.