Hej

vi bor i ett rött litet trähus (radhuslänga kan man säga) i gammal stil (1920) men helt ombyggt 2001. Vinden är inte isolerad och så vitt jag vet så är det takpannor som ligger på nån sorts takläkt. Det jag ser inifrån är plank och lite reglar.

Vi tänkte inreda, dvs isolera och sätta upp gipsväggar. Detta skall göras av hantverkare. Byggaren hävdar att cirka 10-15 cm isolering (Paroc, några rullar ligger redan utanför huset och väntar) räcker för att isolera vinden.

Vi tänker ha golvvärme i form av sån där tunn folie, liggande på isoleringsplatta (6 mm). Det bör räcka enligt det som finns angivet i effekt och vad branschen rekommenderar för den här zonen.

MIN FRÅGA: Räcker det verkligen med 10-15 cm isolering? Jag har hört att 30-40 cm är vanligt. Har jag fattat det rätt att man reglar upp, sedan isolerar, sedan kommer en plastfilm (?) och efter det plywood och sedan gipsväggen? I den ordningen?

Snälla hjälp en som inte har någon kunskap eller erfarenhet, behöver snabbt svar.
 
glöm ej luftspalten mellan yttertaket och isoleringen annars riskerar du att taket ruttnar samt takventilation. jag isolerade med 20cm isolering tyckte det var på gränsen till snålt.
 
Hej och tack för svar.

Byggaren stod på sig då jag frågade "Räcker det verkligen med 10-15 cm isolering"? Det är klart att det räcker men det kommer ju isåfall att gå åt väldigt mycket energi!

Det känns lite som en dålig start att byggaren hävdar att 10 cm är tillräckligt när alla andra indikerar 30 cm. Det är rullar med Paroc som köpts in...
 
verkar helt oseriöst att säga att 10cm "räcker" - värmekostnaden kommer inte att vara rolig med så lite isolering, bättre då att lägga till lite nu, och spara pengar på uppvärmning. För jag antar att du skall ha detta utrymme fullt uppvärmt? om inte så kan det förstås vara ok... Minst 20 cm helst 30 eller mer är mer är "normalt" för boendeyta/fullt uppvärmt.

/F

PS. Hurvida plast eller inte beror på många faktorer, ventilation, uppvärmning, isoleringstjocklek(!) etc. sök på forumet - finns många diskussioner om det.
 
Redigerat:
Jag isolerade våran vind med 14cm enligt råd av andra (privatpers och hantverkare). Ångrar lite idag att jag inte ökade det med 5-10cm...
 
TS.
Gå inte på hantverkarens snack! Du ska ha minst 190 mm(2x95mm) isolering. Helst mer. I själva taket minst 3x95mm! Glöm inte luftspalten om minst 25mm, helst 45.
Plasten ska du INTE ha endast, om du isolerar med t.ex. cellulösa eller dyl material som andas och avger fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.