Har halva ovanvåningen oisolerad och oinredd och tänkte ändra på den saken. Ska samtidigt sätta in ventilation med värmeåtervinning då pannan tidigare blivit bytt mot bergvärme. Har funderat på Ekofiber eller liknande då jag har cc100 på takstolarna och inte känner för att stå och skära till varenda skiva isolering. Om vi utgår ifrån att jag väljer Ekofiber, vad bör jag tänka på konstruktionsmässigt. Fuktspärr? Tjocklek? (Jag ska isolera hela snedtaksytan upp till nock) Köldbryggor?:confused:
Kåken är Hel-teglad med hel källare, nya Elit extremfönster och åtta pers som bor här.

/Tomas
 
Skall du isolera med ekofiber finns nyttig info på deras hemsida, eller via Sjömarkens hemsida. Man behöver inte ha heltät ångspärr, utan nöjer sig med halvgenomsläpplig fiberduk. För att slippa köldbryggor kan du regla 45x45 på tvären över bjälkarna och därefter spänna upp duken. Ovanpå duken sätter du spikreglar eller panel direkt mot duken. På yttersidan skall du ha luftspalt mellan isolering och yttertak; ordna med masonitskivor eller sådana där fiffiga wellpappskivor; ventilera via takfoten.
Lämna utrymme längst upp vid nocken (på insidan) så att du kan komma åt att sticka in sprutslangen; man isolerar ju nedifrån och upp. Försök få till så att du vid senare tillfälle kan ta av den översta panelen och fylla på med isolering om det skulle sjunka ihop (om du inte fick till tillräcklig densitet vid sprutningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.