Hej!

Amatörsnickare Magnus här!

Jag ska isolera vårt nya förråd på 10kvm och undrar lite om det.

Ska jag sätta reglar (horisontella) mellan de lodräta? Om 'ja' vilket avstånd ska jag ha mellan dem?

Eldragningen görs efter att jag isolerat, eller?

Hur fixar jag enklast luftspalten?

Ska jag ha ett ventilationshål eller två?

Alla andra tips tas emot med stor glädje!

Mvh,
M
 
om du ska ha stående panel så måste du ha reglar annars finns inget att fästa i,och 45 mm extra isolering är ju bra.cc60 mm mellan

beror lite på hur det ser ut men börja att dra slangen till elen och sen isolering.
och så du ha utanpåliggande el så är det det sista du gör.
luftspalten fixar du med vet inte vad det heter men storlek 45*ca10 mm har jag för mig brukar vara i risig kvalite för att det ska vara billigt

ventilationshål?menar du i nocken så satsa på ett
 
Ett typexempel på en modern isolerad vägg kan tex se ut så här (utifrån och in)

Panel, luftspalt, vindspärr (tex utegips asfaboard eller vindduk), regelstomme med isolering, fuktspärr (plast), 45X45 extra reglar med isoslering, i detta lager drar man elen också, innervägg (gipsskiva eller så)
 
Jag skulle nog sätta reglar 45x45 sedan jag isolerat och häftat upp plasten. Som mats_o rekomenderat. Reglarna, kan du sätta horisontalt eller vertikalt på de befintliga. Beror på vad du skall ha på väggarna, skivor eller stående panel. cc 600 mm mellan reglarna.
Luftspalten. är det vid takfoten?
Montera 2 ventiler, en i varje gavel så det blir lite drag om det är den du menaqr med ventilationshål.
 
:) Bra råd och tips!

Jag har varit ute i förrådet och kikat lite idag och det jag hittade var (utifrån och in):

1. Panel
2. Någon slags smala reglar (läkt?)
3. En duk som det står vind... ja den är typ vindtät. ;)
4. Reglar lodräta

Så det behövs bara isolering och ytskikt då kanske?
 
Isolering, fuktspärr och ytskickt är minimum. Ska du ha värme då får du inte fuska bort fuktspärren för du kommer fukten att vandra från det varma rummet och fällas ut i isoleringen.
 
Jag gör så här:

1. isolering
2. Eldragning
3. Åldersbeständig plast
4. Ytskikt (plyfa? eller annan träskiva)

Det hoppas jag ska funka. ;)
 
funkar bra det
 
mats_o skrev:
funkar bra det
Gott!

Luftspalt i taket - hur gör jag den? På vår övervåning satte de nån slags räfflad cellplast (frigolit) som luftspalt. Kan jag göra på något annat sätt? :)
 
Beror ju lite på det ;)

Ska du ha ryggåstak eller ett vanligt plus kallvind eller hur har du tänkt?
 
mats_o skrev:
Beror ju lite på det ;)

Ska du ha ryggåstak eller ett vanligt plus kallvind eller hur har du tänkt?
Hmm, tja taket på carport/förråd ser likadant ut som taket på huset. /\

Jag vill ha isloerat i taket precis som i väggarna då jag tänkt ha grejer där uppe. Det ska bli en liten "vind" :)
 
Då finns det lite alternativ :)

Gör man rummet isolerat och vinden oisolerad så gör man som så att man sätter gips eller plyfa längst ned. plast ovanpå den,Ovanför det kan man tex ta 22X95 cc 30 cm som läkt. Sen kommer reglarna från takstolarna och däremellan lägger man då isoleringen.
 
mats_o skrev:
Då finns det lite alternativ :)

Gör man rummet isolerat och vinden oisolerad så gör man som så att man sätter gips eller plyfa längst ned. plast ovanpå den,Ovanför det kan man tex ta 22X95 cc 30 cm som läkt. Sen kommer reglarna från takstolarna och däremellan lägger man då isoleringen.
:) Ok, men om jag vill att taket ska vara isolerat som resten så ska jag göra samma där som i väggarna? Förutom luftspalt? Med "längst ner" menar du ytskiktet eller hur?

Sen undrar jag, igen,´hur jag sätter horisontella "reglar" i väggarna. De som finns är ju de vertikala. Jag antar, i min amatörmässighet ;) att jag måste ha tvärsgående reglar också för att det ska bli stabilt.

Så, läkt tvärgående i tak mellan reglarna, sedan kärpapp, sedan isolering? Eller?! ;)

Jag lär mig under tiden! Tack för hjälpen så här långt!
 
Ingen tjärpapp i taket.
Samma fuktspärr som i väggen :) Skarvas med 20 cm omlott och tejpas med specialtejp. Varm fuktig luft stiger ju uppåt så den ska vi stoppa. Ovanför isoleringen behövs ingen vindspärr.

längst ned i taket blir ett ytskikt ja ;)

De tvårgående i väggarna har i princip ingen stabiliserande funktion alls utan är mer till för att man inte ska få massivt med trä hela vägen genom väggen. Stabilisera gör man med spik/hålband som man drar diagonalt i väggen. Sen när skivorna kommer på så står de för mycket av stabiliteten i väggen.

Det funkar på samma sätt som en ikeagaderob ranglig som bara den tills man spikar fast skivan där bak som stabiliserar. I hussammanhang är skivorna bara lite större och tyngre ;)
 
Hmm.. det är glest mellan takstolarna i det lille förråd. ;) Hur bär jag mig åt för att "regla upp"? Dimensionen på regel ska vara som takstol? Hur fäster jag reglarna? Vinkeljärn? Gah.. :)

Hur som helst har jag nu isolerat väggarna och ska fundera ut vad jag behöver till elen. Hur många uttag, xx meter elrör, osv.. Sen ska jag få hit elkillen som ska koppla in elen. Efter det åker plasten på och sedan ytskiktet. Den här biten känns relativt klar. Taket är däremot lite oklart i mitt sinne. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.