Hej!

Vi är mitt uppe i en takomläggning och har fastnat i tankarna kring isolering. Jag har förstått efter att ha läst på ett par veckor att de finns lite olika skolor kring detta, och söker man på nätet, inklusive här på forumet finns lite olika tankar om hur man bäst isolerar. Läste dock några rapporter från SP (statens prövnings..) och från lunds universitet som fick mig att börja fundera.

Förutsättningarna vi har är ett gammalt hus (andra halvan av 1800 talet) där taket tidigare varit eternit på spåntak över kallvind (förra ägaren la ångspärr och mineralull som isolering på vindsgolvet)

När vi rev av taket ser vi att trots att delar av taket varit i tveksamt skick finns de i stort sätt inga skador på konstruktionen eller tak för den delen, typ två träbalkar som var lite slitna i ändarna mot tak på 330m2 så uppenbarligen har konstruktionen som huset byggts med en gång i tiden fungerat utmärkt.

När de lägger nytt tak lägger vi bandad plåt överst på flexilight prima som ligger på råspontsluckor. Under råsponten har de lagt luftspalt och därefter en vindduk jag förstod ska vara öppen, dvs inte släppa in vind o vatten men kunna släppa ut fukt.

Här kommer min fundering kring isolering in, de vill gärna köra in lösull (mineralull) och plasta in (ångspärr). Jag har förstått att det är så man lär ut och så man gjort de senaste 40 åren, men ju mer jag läser ju mer fundersam blir jag över att plasta in och använda mineral ull. Min egen tanke utifrån att läst på lite var att kanske istället använda cellulosa och ångbroms vilket jag tolkar som är en metod som blivit mer och mer accepterad och också nämns i rapporterna från SP.

Mitt stora problem då och min kärnfråga egentligen är, att alla skisser jag sett på användning av cellulosa med ångbroms har varit på diffussionsöppna konstruktioner, eftersom vi har en diffussionstät papp under plåten blir det att blanda två olika metoder vilket jag funderar över om det är lämpligt. Så kort o gott, är de någon här som experimenterat med cellulosa och ångbroms mot luftspalt/papp?

EDIT: vi ska alltså inte ha kallvind längre utan isoleringen blir i taket
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.