Hej

ska bygga till mitt hus och jag söker förslag på hur jag ska isolera min källare.

Jag har stött och blött detta med tre olika byggmästare men inte fått något bra slutgiltigt svar.

En säger isodrän och inget mer.
En annan säger platon och isolera innifrån.
En tredje säger inte så mycket
arkitekten har specat isoleca 300 men där får jag väl köldbryggor.

Kan man på leca vägg sätta isodrän under mark och vanlig fasadisolering med puts typ STO ovan mark.

Kan ja int finna på någon lösning så kan jag rent krasst låta bli att isolera källaren helt och hållet.

mitt hus ligger högt i marken så jag kommer att få mellan 1 och 1,5m källare över mark.

Ovanpå källaren blir det en plan träkonstruktion.
 
Ekand skrev:
Kan man på leca vägg sätta isodrän under mark och vanlig fasadisolering med puts typ STO ovan mark.
En utmärkt metod!
Gör så.
 
Hej Anaitis

du verkar insatt. hur tjock isolering bör jag ta? 150 eller 200.


Fredrik
 
Ekand skrev:
[...]
Kan man på leca vägg sätta isodrän under mark och vanlig fasadisolering med puts typ STO ovan mark.
[...]
Jag hade alla gånger satsat på en utvändig isolering. 10+10cm under marken så skarvar kommer omlott. Hur mycket du kan sätta ovan mark beror på hur långt fasade sticker ut utanför källarväggen.
Invändig isolering är ok för den del som inte kläs med isodrän utvändigt men givetvis är det bästa att få allt på utsidan.
Isolering invändigt (överallt) skulle jag aldrig rekommendera.

Min erfarenhet kommer endast från mina egna renoveringar och min egen källare, jag har ingen professionell erfarenhet. Vet hur fuktigt det kan bli mellan isolering och leca vid invändig isolering även med ett bra tätskikt....

// Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.