Hej

Första frågan här på forumet!
Vi har i dagarna rivit ner tretexskivorna som utgjorde inre delen av väggen på ett torp byggt 1909. Hur kan nu vara bäst att isolera och bygga upp nya inneväggar?

Idag ser det ut såhär utfrån och in:

Eternitfasasad - liggande brädor - 10cm luftspalt - (tunn panel som ska rivas ner).

Det är inom de 10cm som vi har möjlighet att isolera, det är altså ingen stor isolering vi talar om här!

Bör vi ha kvar någon form av luftspalt?
Plast bör undvikas har jag föstått, men vindtätt papp nämns här och där. Var bör pappen sättas isåfall?


/Erik




 
Vindpappen ska skydda isoleringen mot just vind.. så den ska sitta så nära fasade som möjligt..!

Du bör nog också titta på Cellulosa isolering i stället för vanlig Miniralull.. jag tror att det är bättre änn att sätta dit miniralull... just pga Cellulosan andas..

Dock så är den dyrare..

Luftspalt eller inte luftspalt.. beror nog på om du väljer cellulosa isolering eller miniralulls isolering..
 
Tack för svaret

Det blir nog mineralull, det är en budgetbetonad renovering.

Ska jag spika papp direkt på inre delen av ytterväggen och sedan regla upp för att få en luftspalt innan isoleringen?
Då får vi nästan ha någon form av skiva sedan på reglarna för att hålla isoleringen på plats och inte ramla ut i luftspalten, masonit kanske?

Yttervägg - papp - luftspalt -masonit - isolering - gips, hur ser det ut?

Kan masonit ersätta pappen eller ska man undvika masonit helt?

/Erik
 
Mikael_L
Jag måste fråga lite:
Är det någon luftspalt mellan eterniten och plankväggen?

Om jag förstår det hela rätt så består väggarna av 10 cm stående reglar, som det är spikat liggande plank mot från utsidan och träpanel på insidan, och ingen isolering i tomrummet mitt i?
Det är alltså inte ett timrat hus?

//ML
 
Hej

Jag tror inte det finns någon luftspalt att tala om mellan eterniten och planken, nej.

Det är helt rätt förstått, inget timrat, utan stående bjälkar på ca 1,5m cc-avstånd.

Angående eterniten så är planen att på några års sikt ta ner den och återställa till träfasad, men det dröjer.

/Erik
 
Mikael_L
Det kan ju vara lite krångligt att ordna med luftspalten från insidan, och jag är inte helt säker heller på om den behövs... :-?

Sen tar du tyvärr bort lite nyttigt utrymme för isolering också med denna spalt.

När du (inom en snar framtid?) tar bort eterniten, ska du sätta upp ny panel, eller ska du låta plankväggen bli den nya ytterväggen?

Om tanken är ny panel, så går det ju att ordna med luftspalt då. Men då är det kanske bäst att det inte går så många år till att _det_ blir gjort!?
 
Har gjort ett liknade jobb, ytterpanelen häftade jag vindpappp (svart) på insidan av. När innerpanelen var borttagen spikade jag liggande råspont längst ner mot golvet, tre åt gången, och fyllde mellanrummet med lösull (Termoträ). Fortsatte så upp efter väggen mot taket. Sedan tillbaka med innerpanelen på råsponten igen. Ingen luftspalt. Reglarna var väl ca 12-14 cm tjocka och satt med cc på cirkus 1,5 meter.
 
Hej och tack för era svar.

Då gär jag nog såhär, vindpapp mot ytterväggen(innifrån), reglar och sedan monterar jag den tjockast möjliga billigaste isoleringen (gullfiber), och sedan gips direkt på. Skippar alltså luftspalten.

Några invändningar? (Behöver dem nu, jobbet ska påbörjas nästa helg!)

/Erik
 
Mikael_L
I och med att det är ett gammalt hus har du antagligen ingen plastfolie i de befintliga väggarna, och då ska du inte heller sätta någon nu.
Om det skulle vara så att det är plast i väggarna så är det nog bäst att lägger det även nu, och försöker skarva den så tätt som möjligt med befintlig.

Cellulosaisoleringen som Per-erik nämner är kanske inte så dumt att fundera över.
I gamla hus där man inte har fukttäta skikt så anses risken vara större för fukt och mögelproblem med gullfiber och stenullsisolering än med trä-cellulosa isolering.

Ska villigt erkänna att det här med cellulosa isolering inte alls är mitt kunskapsområde, jag refererar i princip bara en sorts sammanfattning av vad jag läst här på forumet.
 
Finns tex ekofiber i skivformat?
Ska själv ge mig på ett liknande kobb men tänkte sätta tillbaks panel på insidan istf
gis.
 
Ekofiber finns bara som lösull. Om du vill ha nått annat än sten/glas ull i skivformat så får du kolla på skivor av lin eller torvblock.
 
Mikael_L
Det låter besvärligt (vid vissa tillfällen iaf).

Hur är det med lösullsalternativet, kan det sjunka?
Iså fall är det väl inte så lämpligt i väggar om man inte ordnar så att det går att fylla på med mer!?
 
Ekofiler och Termoträ installeras i väggar och det sjunker inte ihop som tex. kutterspån.
 
Man brukar blåsa in lösullen så det fyller överallt.. i stort sätt så bygger man igen väggen & öppnar ett hål.. blåser in isoleringen.. klart..

titta på bilderna på denna sida högst upp.. där blåser man in lösull i väggen..

http://www.thermofloc.se/

 
Jag har köpt cellulosafiber i skivor från www.vitalfinland.fi De tillverkas i norra Finland, så beroende på var du bor kan frakten bli dyr.
Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.