Har hus från 40-talet.

Ska renovera ett rum (jaa alla rum på sikt men just nu bara ett) :)

Jag kommer riva brädtaket mot vinden och sätta plast och gles och gips. För det verkar vara en hel del konvektionsfukt där uppe tyvärr...

Frågan är om jag även ska plasta mot ytterväggen??

Det är idag (från insidan sett):
tapet
masonit (någon halvmjuk/luddig gammal typ)
spontade bräder
kutterspån
panel
vindpapp
glasfiber
panel
(Det är alltså tilläggsisolerat)

Är plast på insidan bra eller dåligt? Blir i så fall renoveringsgips som håller fast den. Om det inte behövs/bör vara plast tänkte jag bara sätta renoveringsväv och rolla.

Tusen tack på förhand!
 
Är ingen expert på området men är i full färd med att tilläggsisolera vårat hus från 1912. Det är stående plank i fasaden och sen panel utanpå det. Har börjat riva ett rum och det är isolerat med tjärpapp pch fogskum idag. (Snickare som borrat miljoners hål i Innerpanelen och fogskummat)

Eftersom jag inte vill få ett tätt hus har jag börjar titta på alternativ isolering.

Fått upp ögonen för träfiberisolering.
Kan vara värt att kolla. Dock dyrare än hederlig glasfiberull men i vårat läge tror ja vi sparar in ett ruttet hus i gengäld.

Mvh
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S
vet du om det är plast på andra ställen?
sen finns det ju intelligent plast
 
Nej jag är rätt säker på att det inte är plastat mot de andra ytterväggarna, annat än i en nybyggd del som vi har.

Att man bör plasta upp mot vinden för att stoppa fukt fattar jag - men är det lika viktigt att plasta väggar??
 
S
ajdå
har någon månad sen varit och inspekterat ett hus med nybyggd del.
fuktskader längsmed skarv mellan nya och gamla delen
 
Hmm illa...

Hur snabbt hade den skadan uppstått? Alltså hur länge sedan var det som de byggde ut?

Var det plast bara i taket? Eller även mot ytterväggar?

Och var satt fuktskadan någonstans - i taket eller väggen?

Vi kommer plasta hela taket mot vinden under de närmaste 1-2 åren (så fort vi hinner med tanke på livspusslet i övrigt). Det är nämligen en massa konvektionsfukt uppe på vinden. Kommer nog byta tak i sommar, inklusive all råspont. Tänkte provisoriskt försöka täta mot bostadsplanet med fog i takvinkeln. Och som sagt plasta i taket så småningom när vi renoverar rummen.

Väggarna i nybygget är plastade enligt alla moderna rekommendationer. Men jag undrar om det verkligen behövs i gamla delen, eller hur vet man om det behövs?
 
Redigerat:
S
cirka efter 3-4 månader.
plast i taak och vägg.
före 45*45 i vägg och före 28*70 i tak
fukt börjat i tak och runnit neråt.

det man kan sätta är en variabel ångspärr

plast överallt eller inte alls
 
OK...
Så jag borde plasta taket överallt?
Även ytterväggarna - eller är det just taket som är kinkigt?
Vad är "variabel" ångspärr?
 
S
antingen plast överallt eller ingen alls.
snor text från ett företag. finns andra tillverkare
Isola AirGuard® Smart är en variabel ångspärr som gör det möjligt att reglera konstruktionens fuktinnehåll. Med hjälp av ett aktivt membran är AirGuard® Smart ångtät när konstruktionen är torr och har låg relativ fuktighet (RF) och den är diffusionsöppen när konstruktionen innehåller fukt och har hög relativ fuktighet. På så sätt fungerar AirGuard® Smart som en ”säkerhetsventil” där det finns eller skulle kunna uppstå fukt i konstruktionen.
 
Ge fan i plasten i gamla hus. Har du fukt på vinden så ventilera ut den.
Plast är jävulens påfund.
 
  • Gilla
Patrick Svensson och 1 till
  • Laddar…
S
hantverkare1 skrev:
Ge fan i plasten i gamla hus. Har du fukt på vinden så ventilera ut den.
Plast är jävulens påfund.
variabel ångspärr är högt fungerande om man gör rätt.
så klart skall man ha fungerande ventilation på vinden men det var inte frågan
 
OK tack för all input!

I nybyggda delen har jag satt vanlig "ångbromsfolie" 0,20 mm i både tak och vägg. Den folien är väl snortät.

Funderar då på samma i resten av taket överallti gamla huset, samt förstås ventilera på vinden (framförallt öppna upp vid takfot där det ligger tilläggsisolering och täpper till, samt borra vid nock och sätta såna där plasthuvar (mögelstopp-ventiler).

Fullbordat faktum är alltså att jag redan har tät plast i delar av huset. Det går ju inte att göra ogjort. Plasta mot tak i resten av huset kommer jag alltså göra. Men skulle ni plastat väggarna i resten av huset eller låtit det vara??
 
S
sätt hellre gällar i topp i taknock.
såna plasthuvor är svåra att inspektera.
 
Vad är "gällar i topp"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.