Vi har ett hus från innan 20 talet.

Kanske är övervåningen byggd senare.

Isoleringen mot kallvinden är av tidningspapper och sågspån. Lagret är mellan 0 och 25cm
Jag har inte sett någon fuktspärr.

Efter att vårt ftx sustem är inkopplat överväger vi att göra något åt isoleringen.

Det är ett riktigt gediget golv på kallvinden.

Och mycket jobb att bryta upp det och skotta bort spån, men det största bekymret är ju att få dit en ordentlig ångspärr. Eller klär man in reglarna i spärren? Liksom i vågor?

Frugan tycker att vi istället skall isolera taket och låta det bli en varmare vind.
Jag kommer inte på någon bra anledning till varför hon skulle ha fel... Men det betyder ju inte att det e rätt.

Några andra ideer tankar som nån vill bidra med?
 
Sprutisolera taket med polyuretan är en variant, lite dyrare, riktigt bra. Då blir polyuretanen också ångspärr så det behöver du inte tänka på.

Ett annat är att tillägsisolera med någon form av cellulosaisolering, ex.vis ekofiber. Då kan du skippa att riva ut det gamla och behöver inte lägga ångspärr.
 
Hmm. Jag förstår inte riktigt.

Skall jag spruta polyuretanskum på innertaket eller mellan bjälkarna under golvet?
(Gissar att det finns firmor som gör det där och att de har större PUskumsbehållare än de jag kan köpa i bygg handeln :) Jag får en horribel bild av att försöka isolera med småburkar XD) Men jag trodde att PUskum var diffusions öppet. Men det kanske är det som är poängen.


Men dt andra alternativet är allså att använda diffussionsöppen isolering så att den fukten som tar sig upp vädras ut från vinden... Då bör jag nog se över ventilationes situationen där eller det borde ju bli lägre fuktighets%på kallvinden efter att FTXen är igång så det kanske fungerar...
 
Sorry, jag kanske var lite otydlig, här kommer lite mer.

Mitt förslag är att du isolerar mot yttertaket uppe på vinden genom att spruta på Polyuretan från insidan. Det är lite samma spår som din fru är inne på som jag uppfattat det, för att få en varmare vind.

Poluyretan som du sprutisolerar med så som jag föreslår är lämpligen med slutna celler och alltså diffusionstät åtminstone från 10cm, vilket då är rekommenderad tjocklek.

Ja, det finns företag som gör detta. Det finns även gör-det-själv kit att beställa t.ex. från england. Jag har länge sagt nu på forumet att jag ska göra det, men ännu inte fått tummen ur ;)

PU har typiskt ett lamda runt 0,023 och är dessutom helt tätt både i själva isoleringen och i "skarvarna" mot andra material där det fäster mot materialet och på så vis blir skarvlöst. Att jämföra med olika former av ull som typiskt ligger på 0,037 och som det drar rakt igenom.

Om man isolerar genom att lägga på ekofiber i bjälklaget på vinden sänker man temperaturen på vinden vilket kan ge ökad relativ fuktighet där uppe, hur mycket det balanseras av FTX har jag ingen aning om.

Man kan också isolera golvbjälklaget med PU. Om du har tidningspapper och sågspån där finns det antagligen ett utrymme under golvet på vinden och sågspånen som kan fyllas ut med PU utan att du behöver mer än ta upp ett antal 10mm hål i golvet. Det ger ju dock en begränsad isolering eftersom det är så pass tunt, detta är som regel något man gör för att få varmare golv, och då oftast endast runt ytterväggar, så just den idén kan vi nog lägga åt sidan i ditt fall. Möjligen om du vill få varmare golv på vinden så kan du isolera längs ytterväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.