Har funderat på att isolera vinden. Det är 2m i tak, ca 40gr lutning, men bara ca 15cm utrymme mot råsponten, se bild. Ska man ha en luftspalt så blir det bara ca 10-12cm isolering kvar. Med lite god vilja kan man lägga en 45mm isolering ytterligare på insidan men det tar lite för mkt utrymme.

Så frågan är: Finns det något extra bra isoleringsmaterial som ger bra isoleringsvärden trots bara 10-12cm?

DSC03104_x1024.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp, det är precis vad det gör, och det heter Polyuretan, kallas PU. Man sprutar på det, så det är ganska enkelt att installera.

Det har ett lambda-värde på runt 0,023. Att jämföra med t.ex. vanlig ull som ligger runt 0,037. Därtill är polyuretanen diffusionstät, så du får ingen konvektion, inget drag i skarvar osv. Jag tycker att det är helt överlägset övriga normala isoleringsmaterial. Vi har det i del av vårat hus och i garaget.

Materialet i sig är dyrare än ull, men totalt sett färdigt installerat blir det ingen större skillnad, Särskilt inte om du jämföra att leja ut jobbet, då blir det nog billigare.

Jag kan rekommendera det företag som varit här två gånger och isolerat vårat hus och vårat garage. De finns i Norrköping och heter Isopol, men jobbar över hela landet.
 
PU typ fogskum? Dvs svällande? Hur är långtidshållbarheten?

Så 10cm PU = 17cm mineralull?
 
Polyuretan är det nog som gäller om du vill komma ner i nått vettigt u-värde med så tunn isolering. Personligen hade jag föredragit PU-skivor framför att spruta skum. Det blir såklart mera arbete med skivor men om man nångång av nån anledning vill bygga om något så är det inte roligt att ha skummat ihop råspont och takstolar. Jag har arbetat med att isolera fjärrvärme och kan intyga att PU-skummet tar fast ordentligt, vill du ha bort det är det nog bara att riva råsponten.
 
Man kan lägga en skiva mellan råsponten om man vill, så det inte fäster mot den. Men ska man bygga om så att råsponten ska bort. Då ska ju ändå isoleringen bort också. Bara att såga rätt igenom allt, inte särskilt bökigt.
 
Det är inte samma som vanligt fogskum, men åt det hållet.
 
Luftspalt mot råsponten ska man väl alltid ha, eller?

Behöver man ångspärr och vindpapp eller tätar PU mot sånt?
 
folkeorg skrev:
Luftspalt mot råsponten ska man väl alltid ha, eller?

Behöver man ångspärr och vindpapp eller tätar PU mot sånt?
Man behöver inte ha ångspärr eller vindpapp när man sprutar PU, eftersom den sluter helt tätt mot både takstolar och råspont och är helt diffusions och vindtät om den är minst 10 cm tjock.

PU installeras ofta utan luftspalt.
 
Tomture61
Tycker nog att en luftspalt ska finnas med oavsett om det är tak eller väggar det är frågan om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.