Måste bara få hjälp att reda ut något som gnager på min hjärna.
Jag är sugen att smygstarta ett byggprojekt att inreda vinden.
Huset är byggt -69 och har vågformat eternittak med oljehärdad masonite
som undertak. Takstolarna är 175x45 och jag vill isolera så mycket som
möjligt såklart. Problemet är att vindsutrymmet är ganska lågt.
Jag funderar på det där med luftspalten mot undertaket. På ett hus med
spontat undertak klätt med underlagspapp så förstår jag att fukten
inte kan komma någonstans med isoleringen upp mot det täta undertaket och därför
ska man bygga med luftspalt, men i mitt fall så kan ju massor med luft strömma mellan
masoniten och eternitskivorna som ligger på 2x2tums bärläkt. Luften kan strömma
fritt från takfoten och upp till nocken och även ner igen. Alltså anser jag att ev avdunstad
fukt kommer ventileras bort. Någon med kunskap får gärna bekräfta att jag KAN isolera
ända ut mot mitt undertak eller att jag INTE KAN det pga................

Bifogar en liten ritning.

isolera tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ritat 2 olika alternativa placeringar för masoniten.På övre skissen ligger masoniten under bärläkten och på den undra skissen ligger masoniten på bärläkten.Personligen hade jag lagt till en luftspalt under masoniten och isolerat med 125mm isolering, "better safe than sorry".Min gissning är att huset kommer dra mindre energi än tidigare bara för att du gör detta även om boytan blir större.
 
Haha... Ambitiös som tusan och CADar en ritning också tabbar jag mig. Tanken var att ritningen skulle visa mitt nuvarande tak från två olika vinklar. En uppe/nere ifrån och en från sidan. Den från sidan (den undre) ska ha masoniten under bärläkten precis som det är i verkligheten.
Tackar för ditt förslag!

Någon annan som kan förklara hur ni resonerar. Gärna som sagt, om varför man kan/inte kan isolera ända ut till masoniten.
 
Reviderad ritning :)
isolera tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oljehärdad masonite är väl inte särskilt diffusionsöppen och därmed funkar den ungefär som ett vanligt råspontstak med takpapp. Alltså behövs luftspalt?
 
Hej! Har ingen id'e om ev. luftspalts vara el icke vara. Men, vill inte på något sätt dumförklara dig, men du är 100% säker på att det är masonite och inte tunn eternit? Hade själv denna konstruktion, och det var väldigt många som tyckte/trodde att det var masonite.... Bara så att det inte händer något trist vid ev. bortrivning el dylikt.

Mvh
 
Bara det sätts upp ålderbeständig och diffusionstät plast neråt ska det gå att isolera upp till masoniten. Nedanför plasten kan det också sitta masonite för att skydda plasten samt reglar ca 25x70mm spikade c/c 300 eller 600 nedanför. Innertakskivor skruvas då i dessa reglar men skruven måste vara av exakt rätt längd så att plasten inte punkteras för då kan det bli problem.
 
Tackar för era tankar och åsikter.

Macarus - har jag inte tänkt på... det kanske den inte är nä.

Helt ok Per-o, det var faktiskt en intressant inblick. Just i mitt hus så är det masonit men som sagt intressant att det även har använts eternit för detta ändamål. Eternit är ett kanon material förutom ur hälsosynpunkt.

Josth - har du någon erfarenhet av hur luft och fukt fungerar i samband med huskonstruktioner eller tycker du, precis som jag, att "det bör fungera" ?
 
Har själv ett hus med den takkonstruktionen jag försökte beskriva! Mycket masonite, isolering och plast. Ingen råspont utan istället liggande 45x70-reglar med betongpannorna på. Väldigt viktigt att plasten inte punkteras med luftgenomsläpp. Då skulle fuktig inneluft kunna strömma uppåt in i isoleringen osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.