Hej står i ett litet dilemma håller på bygga garage med en lite lägenhet ovanpå . Det är så att det är murat i lättbetong och gavlarna i trä . Håller på med badrummet och enligt en fackman skulle jag slå på en 28x70 rätt över lättbetongen och trät för att inte riskera att det spricker i kaklet . Min fråga är ska jag lägga isoleringen rätt på lättbetongen lr ska ja låta det va en luftspalt ? Och ska jag isolera ända ut där det är träreglar i överkant och bara låta det va luftspalt där det är lättbetong? Se bilden
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1332662009.779269.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tilläggsisolerat huset som delvis är byggt i Siporex/lättbetong. Jag fick rådet från isolertillverkarna att inte isolera på varma sidan (invändigt) utan endast utvändigt. Utvändigt behövs ingen luftspalt mellan lättbetong och isolering, däremot mellan träpanel och isolering som vanligt.
 
Nu är jag tvungen och ha reglar där pga att det inte ska spricka i kaklet men frågan är om man ska isolera lr inte ?
 
S
inte isolera. mathias svarar ju på frågan.
 
Överdelen som är trä ska man isolera ända ut där ? Lr låta det va luftspalt hela vägen ?
 
Det ser ut att vara ett par centimeter luftspalt. Den isoleringen gör varken till eller från och luftspalten skadar inte på något sätt. Dvs, inte mer isolering på varken över eller underdel.
 
Tack det va det jag ville höra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.