Hej.

Behöver hjälp med eran kunskap och idéer.

Är så att jag har ett hus där vardagsrummet är nersänkt (ett trappsteg). Så galet trött på denna planlösningen så jag nu funderar på att höja golvet.

Det är gjuten betongplatta med golvvärme, golvet ska höjas ca 30cm. Tänker då att jag måste isolera för att de inte ska bli en stor resonanslåda, men riskerar jag då att få fuktproblem?

Nått annat jag bör tänka på?

//Jimmy
 
Lägg plast på betongen. Sedan ställer du bara reglar på plattan. Mellan reglarna lägger du ett lager isolering så räcker det. Du behöver inte fullisolera och slipper då fuktbekymmer.
Ett annat alternativ är att bygga upp med cellplast till rätt nivå och gjuta en ny platta.

Skulle föreslå golvvärmeslingor i spårade skivor gör det nya golvet och stänga av värmen i undergolvet
 
Tack för svaret. Känns helt klart görbart att få till golvet.

Vet inte gällande golvvärmen. Idag är det vattenburet, men det är instrypt så pass att de bara är cirkulation på de för vi har braskamin i rummet som används ganska flitigt under kyliga dagar så vi känner inte något direkt behov av värmen.

Men när du föreslår golvvärme, tänker du då elektrisk?

//Jimmy
 
Nej, vattenburen, att man då skulle koppla in den på befintligt system. Men behövs det inte golvvärme där så blir ju projektet avsevärt enklare. Lägga ut plast, regla upp och lägga golvspån går snabbt
 
Vattenburen känns som ett stort projekt.
Bila upp befintlig platta för att komma åt slingan.
Nä då lägger ja nog elektrisk om de blir aktuellt med värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.