Hej!
Har ett gammalt timmerhus som behöver isolation i mellambjälklaget i två rum, förutsättningarna är att jag vill undvika mineralull och plast och dessutom göra arbetet underifrån då ovanvåningen är bebodd. innertaket är nedtaget underifrån och är öppet nu, så man ser stockarna och ovanvåningens golvbrädor från undersidan.

har lagt kutterspån i golvplanet och skulle eventuellt tänka mig det här med eller någon ekofiber?, det är naturligtvis inget fixerat regelavstånd heller och stockarna varierar i tjocklek och form så antar att något löst system är det som är bäst, men hur ska jag gå till väga för att få dit det någon som gjort nåt liknande?
 
Skall du spruta ekofiber häftar du fast vindväv (använd en av de modernare som är rivstarka), sedan reglar du med 28x70 30cm cc tvärs bjälklaget, då kan du också passa på att rikta upp innertaket genom att palla med masonitbitar.
Sedan skär man upp ett hål i väven då det är dags att spruta som sedan tejpas igen.
dra ingen el eller annat i facken då de som sprutar vill att de skall vara så tomma som möjligt.

Det finns säkert andra lösningar men så har jag gjort vid ryggåstak.
 
Tack! låter okomplicerat och bra, så blir det.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.