Jag skall åternavända timmer som kommer från ett äldre timmerhus (100 år)

Jag skall bygga bla. en lekstuga till mina barn.
Hur skall jag isolera mellan timmerstockarna?

I det gammala bygget
var det isolerat med mossa och gamla tygtrasor som låg ovanpå timmerstockarna.

Jag har tänkt att enbart ha timmer och ingen innervägg eller ytterfasad.

Eventuellt kommer jag att klä innsidan med pärspont, men det var inte tanken.
 
Till en lekstuga kanske det inte är nödvändigt att täta över huvud taget?
Om man kan acceptera lite moderna material så borde det vara smidigt att rulla ut en drevninsremsa av mineralull på stocken innan man lägger nästa varv.
 
Eller så drevar du in lin emellan som man också gjorde förr. Tror det finns att köpa på ex.vis www.gysinge.nu
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle def. rekommendera gammaldags lin.

Har det fungerat så länge duger det nog nu med.
Och lättare att dreva senare om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lindrev är det som hör hemma i ett gammalt stockhus.
Det andas dessutom och förlorar inte isoleringsegenskaperna när det blir hoptryckt.
Jag har drevat mitt hus med linull. Tror att en bra byggbutik har remsor på lager.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tycker du ska ta det naturmaterial de använde från början, Husmossa.
Denna mossa ser ut som "små granar", lätt att känna igen i strukturen. Har tätat mitt timmer med massa sån mossa på inrådan av den timmerman som hjälpte mig med jobbet. Han sa att det är det ENDA material som funkar "tvärtom". Dvs, det expanderar när det torkar (tätar) mot samtliga andra material som krymper när det torkar. Detta har funkat bra i vårt hus. Kan rekomenederas. Bygger man i gamla hus är det svårt hitta rätt saker på byggvaruhandeln, oftare enklare i skogen...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
När jag byggde mitt timmerhus tog jag mineralullsrullar avsett för ändamålet, jag har kapat ur väggen när jag byggde ut och såg inget oroande.
Sen byggde jag ut och hittade lindrev vilket jag förstås använde då det kändes rättare.
Hade jag haft tillgång till mossa, eller orkat plocka själv så hade jag använt det.
 
Jag använde lindrev när jag byggde ut stugan i fjol.

Undrar hur TS gjorde, så här 9år efteråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.