Hej, första inlägget på detta forum, har sökt runt i ett par dagar men hittar inget bra svar.
Jag har köpt ett hus från -75 med platta. Plattan är ganska risigt isolerad från början och golvet ligger direkt på plattan vilket gör det kallt. Befintliga golvet är i risigt skick så tänkte mig lägga på ett laminat golv och välja ett där man kan ha upp mot 5mm golvfoam under för att få så mycket "isoleringsverkan" som möjligt alternativt annat material. Tanke på dörrar m.m får det ju inte bli för upphöjt heller.
Huset har direktverkande el så jag gissar att golvvärme går bort eller? Planerat köpa luft/luft värmepump oxå. Har ni tips och tror ni min plan kommer ge ett skönare golv?

Tacksam för all feed back man kan få.
/ Christer
 
Redigerat:
Det kommer inte att bli varmare med laminat, det är jättekallt med laminat. Mina föräldrar hade trägolv på bottenvåningen och laminatgolv på övervåningen i det hus som jag växte upp i och trägolvet på bottenvåningen (torpargrund från 70-talet och ingen golvvärme) var mycket varmare än laminatgolvet på övervåningen trots att det där kom värme underifrån eftersom att det fanns en uppvärmd våning under.

Har inga kunskaper om värme i övrigt men är väldigt anti laminat just på grund av att jag alltid frös så mycket om fötterna på laminatgolvet när jag växte upp.
 
Ligger verkligen stavparketten direkt på betongplattan? Normalt spikas stavparkett i ett undergolv.

Dessa gamla golv går att slipa många gånger. Du har inte övervägt att slipa och olja?
 
Golvfoam har inte mycket isolerande förmåga, det är tänkt som stegljudsdämpning, och den kommer pressas ihop efter en tid och isolerar då ännu sämre.

Ifall parketten är i dåligt skick så hade jag rivt upp den, och sedan lagt 20mm cellplast med laminat ovanpå.

Golvvärme kostar skjortan på en oisolerad platta, men det går självklart att lägga el-värme under det nya golvet, allt hänger på hur mycket pengar ni är villiga att lägga på uppvärmningen :)

Ni behöver ju inte köra all uppvärmning med golvvärmen, utan bara höja temperaturen på golvet några grader för komfortens skull, det finns elektriskt golvvärme som bara bygger några mm i höjd.
 
Hej, jag har ännu inte fått tillgång till huset så har ej kollat upp hur egentligen golvet ser ut under men som jag fått info om så är det ej flytande. Alternativet är som ni säger att riva bort befintligt och isolera sen på med laminat. Om man ändå river bort befintligt golv kan man kanske lägga golvvärme för stöttning eller kan man få tillräcklig isolering med vettig tjocklek? Vill ju inte höja golvet alltför mycket.
 
För enbart komfortvärme i golvet så finns golvvärme i form av en film (typ 1mm tjock). Denna lägger man på en 5mm foam avsett för produkten.
Kostar en slant, om jag minns rätt ca 200kr/kvm.

Mvh//Janne
 
MathiasS skrev:
Dessa gamla golv går att slipa många gånger. Du har inte övervägt att slipa och olja?
Blir det varmare då?!
 
Janne, det lät intressant. Vet du om man behöver riva bort befintligt golv för denna komfortvärme eller om man kan lägga denna mellan två golv? Skulle gissa att parketten under blir ruggigt torr.
Har du något tips på vem som säljer så man kan kolla strömförbrukningen?
 
CHA skrev:
Janne, det lät intressant. Vet du om man behöver riva bort befintligt golv för denna komfortvärme eller om man kan lägga denna mellan två golv? Skulle gissa att parketten under blir ruggigt torr.
Har du något tips på vem som säljer så man kan kolla strömförbrukningen?
Har inte provat värmefolieprodukten själv, men vart sugen på den för vardagsrummet.
Dock skulle jag nog inte lägga den mellan två golv. Hade nog rivit parketten, lagt den speciella(?) foamen och sen en ny parkett. Är ganska allergisk mot laminatgolv.

En snabb googling hittade jag detta som ser mycket likt (om det inte är samma) det som Hornbach säljer....
http://www.hvg.se/varmefolie.html
Hittade ett norskt bolag också...
http://www.thermo-floor.no/se/produkter/varmekabel/varmefolie/

[edit]
Läste monteringsbeskrivningen thermo-floor och tydligen kan man lägga den mellan golv.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Blir det varmare då?!
Ja nästan..... Jag gissar att befintligt golv är lackat och det upplevs mycket kallare än ett oljat trä golv.
 
Tack Janne, det norska verkar ju jäkligt vettigt.
Ska kolla närmare på det systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.