Vi är nyblivna husägare av ett hus från 1946. Alla väggar är klädda med treetex plattor som på sina ställen är ganska dåliga. Vi har funderat på att klä dem med tunna gips skivor (renoveringsgips) eftersom vi har fått höra av bygghandlare att det inte går så bra att spackla på treetexen. Om vi nu ändå skall sätta upp gipsskivor är det kanske bättre att ta bort treetexen och sätta upp varmväggsplattor istället. (Huset är inte tilläggsisolerat).  Är det någon här som har erfarenhet av detta? Är plattorna jätte dyra?
 
annat förslag?

(vet att nån kommer säga spara tretex ;)

ta bort tretex, spåra och dra ny el i väggarna och släng på gipsskivor?

så jag personligen skulle gjort (gör)...

tretex behåller "dofter" på nåt sätt... + att har du den bakom så kan det bli svårt att skruva upp saker då den fnasar (måste ha lång skruv)

inte i sollentuna eller?
 
Vi har även funderat på det här med att dra ny el. Elen är omdragen, men på flera ställen utanpåliggande. Bakom treetexen sitter det brädor (råspont?). Om man skall dra nya ledningar i väggen; måste man då gå in bakom brädorna eller kan man spåra ut och dra rören så att de bara täcks av gipset eller varmväggen?

Göteborg
 
går utmärkt att spåra i sponten å dra vp rör där... kan dock bli lite jobb med dosor, men helt klart värt det...

cheers
 
Törs man föreslå att ni passar på att tilläggsisolera en aning på insidan? Jag lägger på 70mm på insidan och 2x25 på utsidan. Trätäx tar jag bort så mycket jag kan.

Lite mer besvär men antagligen värt det - isolering kan man inte ha för mycket av.
 
Hej!

Har precis gjort samma sak själv. På med renoveringsgips utanpå det gamla bara. Hade varit ett ändlöst jobb att försöka riva tapet och spackla upp...

Ang. eldosarna så skaffar Du s.k. "Glömdosor" för eftermontage. (ELKO har och kallar det multidosa) Dessa monteras i 80 mm hål utifrån och det finns ett antal urtag för VP, Spiroslang eller vanlig kabel typ EKK.

Lycka till! :)
 
MathiasS

Det var just det med isoleringen jag undrade över. Jag funderar på varmvägg (frigolit + gipsskiva) istället för traditionell isolering eftersom det tar mindre plats.
Alternativet är att eventuellt isolera från utsidan. Besiktningsmannen sa dock att det inte var lönsamt att plocka ner den nysatta träpanelen för att isolera.



 
Är det OK att spåra och dra VP rör i spont/treetex om man endast täcker med renoveringsgpis?
 
gbg skrev:
MathiasS

Det var just det med isoleringen jag undrade över. Jag funderar på varmvägg (frigolit + gipsskiva) istället för traditionell isolering eftersom det tar mindre plats.
Alternativet är att eventuellt isolera från utsidan. Besiktningsmannen sa dock att det inte var lönsamt att plocka ner den nysatta träpanelen för att isolera.
Ok, jag vet väl egentligen inget om sådana där frigolitsaker så det säger jag ingenting om. Ska ni bygga på insidan tycker jag dock ni skall se till att få något att skruva tavlorna i också - bara gips är ett elände....

Kan hålla med besiktningsmannen om att det är ett jäkla jobb att ta ner fasaden, isolera, och sedan sätta upp den igen, men man kanske borde räkna på det ur värmekostnadssynpunkt och sedan bestämma sig för om det är värt besväret? Finns ju inget bättre energispartips än att isolera och vi som sitter i gammla skrutthus får ju ta till alla knep för att få till rimligt med isolering.
 
Går det att spåra ut i sponten för VP rör om man behöver gå tvärs över brädorna? ???
 
gbg skrev:
 Är det någon här som har erfarenhet av detta? Är plattorna jätte dyra?
Funderade ett tag på varmvägg, men priset var högre än att regla (stålreglar) upp väggen, isolera och gipsa som vanligt.
 
Vet du hur mycket dyrare? Jag tycker det verkar enklare att sätta dit, samt att det tar mindre plats.
 
Tyvärr inte, det var över två år sedan jag kollade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.