Hade tänkt isolera min gamla skånelänga innefrån med stenull, jag hade tänk 70+95 utan plast med vindpapp, nu till min fråga hur ska jag bygga en bra luftspalt, jag kan tänka mig att de inte är rekomenderat att isolera utan luftspalt då risken för kondenserad fukt inte kan venileras ut, då till min andra fråga ska man göra någon form av ventiler i ytterväggen uppe och nere så att en bra ventilation kan upprätthållas
 
ingen som har något bra svar.
 
Dum fråga kanske, men har du ingen isolering idag? Eller betyder skånelänga automatiskt att den är byggd i sten? :)
 
Nej det finns ingen som helst isolering i dag de har funnits en innervägg gjort av lertegel men den har rasat i sönder så nu finns bara ytterväggen kvar, så frågan är om man kan göra som jag tänkt mig??
 
Visst är det ovan mark vi snackar om?? Isåfall är det en vettig lösning. sätt en vindpapp/vindväv utanpå isoleringen mot yttervägg och spara en luftspalt på 20-30mm regla gärna en fristående vägg om det är möjligt.. och du använd plast invändigt så slipper du kondens utfällning i isoleringen där kall och varm luft möts som kan skapa mögel och tråkigheter... ventilera oxå utrymmet som du skriver med ventiler eller varför inte mekaniskt med en fläkt som ser till att luften cirkulerar bakom isoleringen.
 
victorB skrev:
Visst är det ovan mark vi snackar om?? Isåfall är det en vettig lösning. sätt en vindpapp/vindväv utanpå isoleringen mot yttervägg och spara en luftspalt på 20-30mm regla gärna en fristående vägg om det är möjligt.. och du använd plast invändigt så slipper du kondens utfällning i isoleringen där kall och varm luft möts som kan skapa mögel och tråkigheter... ventilera oxå utrymmet som du skriver med ventiler eller varför inte mekaniskt med en fläkt som ser till att luften cirkulerar bakom isoleringen.
En liten detalj jag undrar över i ditt förslag. Du pratar om ventilation. Den luften bör väl tas utifrån eftersom luften i luftspalten är ute (utanför ångspärr)? För om man tar luft inifrån huset så kommer det bildas kondens på vintern.. Precis som om man inte hade ångspärr i princip.. Är det korrekt uppfattat?
 
Får inte riktigt ihop tanken med 70+95. Är det inte bättre som victorB föreslår. Slå fristående väggar med t ex 120. Sedan ångspärr och en 45:a på tvären. Jag skulle t o m skippa vindpapp/vindväv om nu väggarna är i sten. Se bara till och ha en vettig luftspalt mellan befintlig vägg och ny vägg.
 
Vindpapp/väv håller isolering på plats också så att du får en luftspalt. Tilläggsisolerade en sommarstuga med isolering av glasull och vindskyddet blev ordentligt utspänt när isolering expanderade (Byggmax isolerskivor). Skulle kanske fungera med stenull.
 
70+95 var bara en ide jag fick men de fungerar säkert lika bra med 120+45, men måste man ha plast? de e ett gammalt hus så jag e lite tveksam ang plasten.
 
daniel1143 skrev:
70+95 var bara en ide jag fick men de fungerar säkert lika bra med 120+45, men måste man ha plast? de e ett gammalt hus så jag e lite tveksam ang plasten.
Om jag inte har fattat saken helt fel, så är plast bra oavsett om det är gammalt eller inte. Det som avgör är hur mycket isolering man har i väggarna. Plasten skall placeras så att minst 2/3 av isoleringen hamnar på utsidan av plasten. I ditt fall (120 + 45) skulle den göra det och jag kan inte se någon nackdel. Dessutom skulle du få väldigt få hål i den eftersom du kan dra all el och vatten innanför. Resultatet blir minimalt med varm/fuktig luft som tränger in i väggarna. Dessutom bör du se till att ha tillräcklig ventilation om det har varit "självdrag" innan. Ni får rätta mig om jag har fel.. :)
 
Inte plast i ett gammalt hus om man inte har för avsikt att totalrenovera och samtidigt sätta in en mekanisk ventilation, dvs man bygger om hela huset enligt de normer som gäller för nybyggnation.
 
Okej om vi nu för intressets skull skippar plasten, skulle min konstruktionide ändå funka??
 
Jag kan inte svara på Din fråga - eller vill inte och ev. ge fel svar i Ditt specifika fall. Det är så mycket annat som kan spela in i en gammal Skånelänga såsom golvkonstruktionen och dess isolering, ventlation etc.. Fel gjort kan ev. ha nedbrytande effekt på kalken i väggarna p.g.a. förändrad fuktbalans och att kondenspunkten flyttas när Du isolerar m.m..
Mitt råd är att kontakta Byggnadsvård i Gysinge t.ex.. Dels har de gett ut böcker, bl.a. serien Byggnadsvård i praktiken, om renovering av gamla hus och gårdar och dels har byggnadsvårdsföreningen en medlemsskrift som heter Byggnadskultur där varje nummer har ett specialtema för renovering och bevarande av gamla byggnader.
Bara ett tips.
 
daniel>Kan du beskriva väggarna utifrån och in som de ser ut idag? Med luftspalter etc.

Är det lertegel borde det vara korsvirke med och om lerteglet är borta borde du kunna använda det utrymmet för isolering.
Ett krux är att lertegel faktiskt har en viss bärande funktion med så det är lite vanskligt att inte ta en närmare titt på hållfasthet.

Plast /diffspärr är inte lämpligt i sådana här kåkar utan använd vindskyddspapp istället.

/Kent
 
ja de e helt rätt de e ett korsvirkes hus, men facken mellan korsvirket har dem bytat från lertegel till någon form av håltegel, sen fanns det en liten luftspalt sen kom en vägg till och det var lertegel, så orginalkonstruktionen var någon form av kanalvägg, problemet är att den inre väggen dvs lertegelväggen är i så dåligt skick så att den rasar bara men tittar på den så den måste jag plocka bort, och då finns ju bara själva ytteräggen kvar med korsvirke och modent tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.