Jag håller på att renovera vårt gamla korsvirkeshus i korsvirke och tegel. I största delen av huset finns det en inre tegelvägg uppmurad (uppe på grundstenarna) med lite luftspalt mot korsvirkesväggen, och i en del saknas denna tegelvägg helt. För att få lite tilläggsisolering och dessutom få alla väggdelar (de som har inre tegelvägg och de som inte har det) går i linje med varandra, har vi valt att (efter att ha gjutit en ny platta) mura upp en LECA-vägg längs alla väggar, på insidan. I den del av huset som har tegelvägg på insidan av korsvirkesväggen har jag murat upp 70mm-block med lite luftspalt mot tegelväggen, och i den del som saknar tegelvägg på insiden har jag murat med 120mm-block som jag tandat ihop med 70mm-blocken i ändarna så att säga. Men, i den del där jag murat upp 120mm kunde jag egentligen valt betydligt tjockare block för där är nu en luftspalt på nästan 120mm mot korsvirkesväggen. Min fråga är nu: Vinner jag något på att fylla upp det utrymmet med LECA-kulor, eller är luftspalten i sig lika bra isolering som LECA-kulorna skulle vara?
/Kristian
 
Ingen som har några idéer?
 
cy_berg skrev:
Min fråga är nu: Vinner jag något på att fylla upp det utrymmet med LECA-kulor, eller är luftspalten i sig lika bra isolering som LECA-kulorna skulle vara?
/Kristian
Om det är en luftspalt så kommer ju luft att cirkulera där, och då är det väl ingen idé att fylla utrymmet med Leca-kulor. Du får ju liksom ingen isoleringseffekt av dem då.
Det hade ju varit en annan sak om man kunnat isolera mot 120-blocken och ha en smalare luftspalt utanför (mellan isoleringen och korsvirkesväggen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.