Hej!

Vi har precis flyttat till hus där vi har ett takfönster som man inte ser från övervåningen (mellan övervåningen och fönstret har vi vinden). Kan man sätta dubbelt plexiglas på innertaket mot vinden så vi får ljusinsläppet från fönstret eller krävs det bättre isolering? Hela poängen är att få mer ljus på övervåningen.


Tack för att ni hjälper en nybörjare:)
 
Antar att det är en rimligt kall vind, eftersom du ställer frågan så. Jag skulle föreslå att du går till en glasfirma och köper en måttbeställd isolerglaskassett i det mått du behöver. På så sätt får du samma isoleringsegenskaper som i ett "riktigt" fönster men kan bygga din egen ram (behöver ju inte vara vattentät upp till vinden).
 
Håller med, plexiglas är nog inte optimalt. Kanske köpa ett billigt PVC-fönster på postorder?
 
Alltså ett färdigt fönster med isolerglaskassett och karmar i PVC, för tydlighetens skull. Torde kosta typ 1500 kr.

Om jag skulle göra det skulle jag nog frosta glaset för att inte damm och smuts ska synas så mycket.
 
Varför inte bygga djupa smygar från taket i övervåningen enorm vinden till takfönstret
 
Sista förslaget är nog det bästa alternativt men klart dyrast också. Takfönstret på vinden - är det ens isolerat? Om inte åker du på att byta det fönstret mot ett isolerat och bygga en isolerad smyg ner till taket.

Jag tycker att kassetten är en rätt bra lågkostnadslösning. Det dyker rätt ofta upp sådana på blocket till bra pris och du kan ju ha vilken storlek som helst på din kassett.

En annan lösning, som inte är superbillig, är att satsa på en ljustunnel. Det finns fler tillverkare än velux.
 
Tack så mycket för alla svar och länk!! Jag skall kolla genom vad som blir bäst. Fönstret på taket är isolerat så det ska nog inte vara några problem! Jag slopar plexiglasidén helt och kollar upp de alternativ ni har skrivit! Tack åter igen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.