Hej!

Har en liten fråga, behöver byta isoleringen i bjälklaget i en liten bit av huset som har krypgrund (resten har källare). Det blir bökigt värre och jag är inte så sugen på att använda vanlig isolering och min fråga är således går det lika bra med cellplast?

Jag måste göra det underifrån och det är trångt lågt och jäkligt och jag vill inte alls ligga där och greja med vanlig isolering, dessutom har jag massa cellplast.

Så går det bra, och kan man limma dit det och hur är det med cellplast och diffusion osv så jag inte gör nåt dumt?

Vad säger expertisen?

Mvh Andreas
 
Skulle inte rekommendera cellplast av den enkla anledningen att det inte går att få helt tätt >:( Du kommer att få en mängd köldbryggor p.g.a. avsaknad av flexibilitet i cellplasten.

Nej, täta kläder, enklare filtermask och något värmande/stärkande att se fram emot efter avslutat jobb så går det bättre ;)
 
ByggaNytt skrev:
Skulle inte rekommendera cellplast av den enkla anledningen att det inte går att få helt tätt >:( Du kommer att få en mängd köldbryggor p.g.a. avsaknad av flexibilitet i cellplasten.

Nej, täta kläder, enklare filtermask och något värmande/stärkande att se fram emot efter avslutat jobb så går det bättre ;)
Hej! Jag förstår vad du menar, men kan det ha så stor betydelse den lilla ytan. Är en köldbrygga "farlig" för huset på nåt sätt, med fukt och sånt menar jag eller är det rent energimässigt obra.

Det är ju för den delen nedåt så värmeförlusterna där kan väl inte va så enorma.

Men jag noterar dina åsikter, nån mer som tycker till?

Mvh Andreas
 
Aldrig bra med köldbryggor. Om du ändå vill använda cellplast kan man täta alla springor med fogskum. Däremot har jag hört att cellplast krymper på sikt och nya köldbryggor kan uppstå, vet inte om det ligger ngn sanning i detta dock.
/CC
 
Har en hall som rä sådan som jag MÅSTE isolera nu. Ingen isolering alls där och ni kan ju tänka er hur rart det golvet är? ;)

Men skall limma cellplast under golvet, sen täta med fogskum hade jag tänkt, måste ju gå... BARA MÅSTE! :-[
 
Att limma ska väl gå bra tycker jag? Jag skulle isolera en innerdörr temporärt från den del av vårt hus som just nu är renoveringsdel och där det inte finns värme alls, och jag limmade upp 100mm cellplastskivor mot dörrposten och runtom den med ett sättlim (tror det är Casco) som inte löser upp cellplasten.
 
Är inte lämpligt att använda cellplast pga brandrisken. Använd stenull!!
Mvh me
 
fooney skrev:
Är inte lämpligt att använda cellplast pga brandrisken. Använd stenull!!
Mvh me
Kan du utveckla det där!
Menar du att det generellt inte är bra med EPS pga att det är brännbart, eller att det inte skall användas i golvkonstruktionen pga brandklass?

/Patrik
 
Jag menar att cellplast inte är lämpligt pga det är brännbart, byggingenjörer gick ut med detta för ca en månad sen, mej vetligen. Man använder det oftast i grundkonstruktioner pga goda bäregenskaper. I sådana garanterat täta konstruktioner fungerar det bra. Men nu har man börjat använda det i väggkonstruktioner. Och som vanligt så informerar inte tillverkaren någonting eftersom de ej vet någonting/hinner ej testa produkter. Bygginjengörer menar att utvecklingen går för snabbt.

Mvh me
 
fooney skrev:
Jag menar att cellplast inte är lämpligt pga det är brännbart, byggingenjörer gick ut med detta för ca en månad sen, mej vetligen. Man använder det oftast i grundkonstruktioner pga goda bäregenskaper. I sådana garanterat täta konstruktioner fungerar det bra. Men nu har man börjat använda det i väggkonstruktioner. Och som vanligt så informerar inte tillverkaren någonting eftersom de ej vet någonting/hinner ej testa produkter. Bygginjengörer menar att utvecklingen går för snabbt.

Mvh me
Den diskusion jag hörde för ca en månad i TV4 sedan så kritiserade en enskild brandingejör cellplastisolering i bärande konstruktioner, han menade att husen riskerade att kollapsa vid fulltr utvecklad brand och var rädd för snabba brandförlopp.

Den fabrikant BESTA byggteknik som medverkade i detta inslag har tillverkat hus med den byggprincipen sedan 70 talet och har testat detta och klara så väl EI60 som EI30 brandklass, där är EPS med i den bärande stommen tillsammans med träreglar och plywood.

Ett hus med en fullt utvecklad brand i 30 minuter skulle förstöra alla lätta byggkonstruktioner, och efter så lång tid skulle det inte vara möjligt att rädda vare sig liv eller egendom.

Jag tvekar inte en sekund på att använda EPS i byggkonstruktioner mitt blivande hus kommer med stor sannolikhet att byggas med BESTAblock tekniken har många fördelar.

I denna tråd handlar det inte om en bärande konstruktion utan i en krypgrund.

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=fooney link=1133461076/0#9 date=1135978082]Jag menar att cellplast inte är lämpligt pga det är brännbart, byggingenjörer gick ut med detta för ca en månad sen, mej vetligen. Man använder det oftast i grundkonstruktioner pga goda bäregenskaper. I sådana garanterat täta konstruktioner fungerar det bra. Men nu har man börjat använda det i väggkonstruktioner. Och som vanligt så informerar inte tillverkaren någonting eftersom de ej vet någonting/hinner ej testa produkter. Bygginjengörer menar att utvecklingen går för snabbt.

Mvh me
Den diskusion jag hörde för ca en månad i TV4 sedan så kritiserade en enskild brandingejör cellplastisolering i bärande konstruktioner, han menade att husen riskerade att kollapsa vid fulltr utvecklad brand och var rädd för snabba brandförlopp.

Den fabrikant BESTA byggteknik som medverkade i detta inslag har tillverkat hus med den byggprincipen sedan 70 talet och har testat detta och klara så väl EI60 som EI30 brandklass, där är EPS med i den bärande stommen tillsammans med träreglar och plywood.

Ett hus med en fullt utvecklad brand i 30 minuter skulle förstöra alla lätta byggkonstruktioner, och efter så lång tid skulle det inte vara möjligt att rädda vare sig liv eller egendom.

Jag tvekar inte en sekund på att använda EPS i byggkonstruktioner mitt blivande hus kommer med stor sannolikhet att byggas med BESTAblock tekniken har många fördelar.

I denna tråd handlar det inte om en bärande konstruktion utan i en krypgrund.

/Patrik[/quote]


Jag är brandingenjör, dock inte den som kritiserade detta. Se t.ex. http://www.srv.se/templates/SRV_Page____15819.aspx

Jag ser inga hinder att använda cellplastisolering i en krypgrund. Ingen brand startar och utvecklas initalt och naturligt i en krypgrund. Det finns normalt inga tändkällor! Bränderna startar där människor startar dem, på många olika sätt.

Cellplast är dock rena dynamiten som bränsle. Det är ett lättantändlit material och brinner kraftigt med mycket stark rökutveckling, så helt okomplicerad som byggkomponent är den inte. Man måste se till att extra noggrannhet används så att de ytskikt som alltid ska täcka cellplasten är hundraprocentigt täta. Och detta är detta som skiljers sig kraftigt mot icke brännbara isoleringsmaterial. Det är ytskikten, i moderna byggen gipsskivorna, som ska hindra att branden allt för fort får fäste i cellplasten. Om inte det fungerar är det faktiskt kört!

Betänkt att cellplast används till vissa gjutningsabreten. Då skulpterar man i cellplast ett positiv, sätter skulpturen i gjutsand och häller sedan genom ett hål på t.ex. aluminium. Inom sekunder har cellplasten försvunnit och aluminiumen tar dess plats.

Till Patrik: Jag har läst ett antal olika tillverkares tester från sina pre-fab-väggar. Flera av dem klarar testerna vilket ju är tillräckligt för att man ska få sälja produkterna i EU. Dock känner jag inte till några fullskaletester med den halvslarviga byggteknik som faktiskt finns på marknaden lite överallt och som i praktiken kommer att betyda hål i ytskikten. Så frågan är vad som händer med tidens tand och slarviga installationer som inte ger ett bra och brandsäkert ytskikt? Jag propagerar inte för att utesluta EPS som material, dock skall man vara medveten om vilka särskilda krav det ställer på övrigt utförande. I villasammanhang är jag dock inte särskilt rädd, så länge det finns fungerande brandvarnare. Då hinner man ut långt innan EPSen brinner på allvar. För villornas säkerhet kanske man kan fälla en tår dock... :'(
 
Jag fortsätter att lägga till till mitt eget inlägg.

SP Brandteknik har i sin senaste skrift Brandposten, nr 33, 2005, kommenterat just sk sandwichpanelers roll i brand. Deras åsikt är densamma som min, fullskaletester behövs för att kunna godkänna produkterna. Se sid 36...

http://www.sp.se/sv/general/publ/brandposten/Brandposten33.pdf
 
Dr._SiC skrev:
Nu har tråden irrat in sig i brandsäkerhet och det var inte det den handlade om. Jag vill oxå veta om det är en bra lösning att isolera med cellplast i en krypgrund. Om man bortser från brandrisken (som norrbottenstorpet anser är liten i en krypgrund) och köldbryggor, är det bara att limma dit skivorna mot undersidan i krypgrunden? Är det en bra lösning map isolering, fukt odyl? (precis som trådskaparen frågade men inte har fått något svar på)
Om man tar hänsyn till köldbryggor, kan man förhindra dem genom ett tunnt lager vanlig isolering så att man får ett skikt som fyller ut små tomrum?
Det funkar utmärkt en bra EPS skiva för krypgrundsisolering är denna från sundolitt
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=170
Den har falsade kanter.

Här kan du läsa mer.
http://www.sundolitt.se/upload_images/A635D79B10854E59A600DA8729759A5D.pdf

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.