Gräver ner fördelningsdosor, IP67, och tänkte fylla dosorna med butyltätning då jag inte har tillgång till gjutharts eller gel (måste göras idag).
Detta för att täta dem mot vatten/fukt.

Borde väl fungera? För visst leder inte butyl elektricitet?
 
Skulle inte våga experimentera sådär. Isolationsförmågan är ju en sak. Men frågan är hur den tål fukt i 100 år.
 
Jula säljer dosor för nedgräning med gjutharts
 
Tack svar! Jag hann redan fylla 2 dosor med butyl och verkar funka kanon än så länge. Kan väl inte göra mer skada än att inte lägga nåt alls tänker jag. Kommer att göra samma sak med ytterligare 2 dosor imorgon :)
 
Jag hade aldrig lagt en massa med okänd genomslagsspänning i marken. Och hade jag gjort det så hade jag grävt upp och gjort om.
 
R ravve007 skrev:
verkar funka kanon än så länge
Jaaa, fast det är väl kanske inte någon indikation på hur bra det fungerar när det stått i vatten i 10 år, eller 50....

Eftersom vi inte vet varför butyl inte används för denna applikation, så kan vi inte heller veta om det är sämre än inget alls. Inget alls i dosorna vore också grovt fel.

Gör rätt!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag var i jobbet inkopplad på en "haveriutredning" för en massa år sedan. Ett företag tillverkade en elektronikbox som skulle sitta i en väldigt svår miljö. Både fukt och starka vibrationer. De stoppade i kretskortet, fyllde med ngn form av epoxi. Och tillverkade 100 000 enheter.

Direkt i slutprovet i produktionen föll drygt 20 000 enheter bort, fungerade inte.

Sedan under första året gick ytterligare 20 000 enheter sönder. Men höga reparatiosnkostnader.

Det visade sig att gjutmassan de använde krympte lite när den härdade. Kortet hade ytmonterade komponenter som bara sitter fast med lödtennet. När massan krympte så drog den loss komponenterna från kretskortet. Och dessutom blev det ett litet hålrum mot kortet där fukt kunde tränga in.

Det visade sig att man i produktionen hade bytt från en gjutmassa som tillverkas för just ändamålet att gjuta in elektronik till en billigare epoxi. Bara just för att den var billigare...

Bara de direkta felen kostade över 300 milj. Stilleståndskostnaderna för kunderna när de gick sönder var mångdubbelt högre.

Så man bör inte mixtra med egna lösningar.
 
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det visade sig att man i produktionen hade bytt från en gjutmassa som tillverkas för just ändamålet att gjuta in elektronik till en billigare epoxi. Bara just för att den var billigare...
Jaså, det var därför SAABs tändmoduler lade av...

Personligen avskyr jag potting, jag rekommenderar att man ska se sig om efter en annan lösning 8 dagar i veckan.

Vi har nu i några år letat efter en kombination av potting+mönsterkort i en motorrumsmiljö.
Bara att hitta ett material som överlever tempcyklingen är ett jättejobb.
Varje prov tar mellan 1000-2000 timmar att genomföra, sedan går testutrustningen sönder ibland och man måste vänta på reservdelar.
Vi körde testkort med runt 20 olika pottingkombinationer, vi varierade material, härdningstemperatur mm.
Till slut var det bara en eller två materialkombinationer som faktiskt överlevde. Några pottingmaterial t.o.m. krackelerade.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G
M magnu skrev:
Jaså, det var därför SAABs tändmoduler lade av...

Personligen avskyr jag potting, jag rekommenderar att man ska se sig om efter en annan lösning 8 dagar i veckan.

Vi har nu i några år letat efter en kombination av potting+mönsterkort i en motorrumsmiljö.
Bara att hitta ett material som överlever tempcyklingen är ett jättejobb.
Varje prov tar mellan 1000-2000 timmar att genomföra, sedan går testutrustningen sönder ibland och man måste vänta på reservdelar.
Vi körde testkort med runt 20 olika pottingkombinationer, vi varierade material, härdningstemperatur mm.
Till slut var det bara en eller två materialkombinationer som faktiskt överlevde. Några pottingmaterial t.o.m. krackelerade.
Men visst finns det väl ett gäng utprovade polyuretanmassor på marknaden men era tempkrav kanske är väldigt specifika?
 
Jorå, vi fick hjälp av leverantörerna...
Det var därför vi fick ner det till runt 20 varianter.
Sedan så går ju tunna koppatrådar på drosslar av när enheterna cyklas också.
 
Jag kommenterar inte vilken produkt det var, men jag känner till problemen med SAABs tändmoduler. Jag har dock huvudsakligen arbetat med telecom i olika former, egentligen aldrig med motorstyrning.
 
wildeside
R ravve007 skrev:
Tack svar! Jag hann redan fylla 2 dosor med butyl och verkar funka kanon än så länge. Kan väl inte göra mer skada än att inte lägga nåt alls tänker jag. Kommer att göra samma sak med ytterligare 2 dosor imorgon :)
Jag vet iaf att en fulskarv med slang fylld med silikon har fungerat nu i över 10 år.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag vet iaf att en fulskarv med slang fylld med silikon har fungerat nu i över 10 år.
Problemet är att hitta en metod som håller i 50 år, på ett par tusen ställen.

En noggrann amatör kan göra bra arbetwn, men metoden fungerar inte för ett stressat proffs.
 
wildeside
M magnu skrev:
Problemet är att hitta en metod som håller i 50 år, på ett par tusen ställen.

En noggrann amatör kan göra bra arbetwn, men metoden fungerar inte för ett stressat proffs.
Nu tror jag TS varken ska täta några tusen ställen eller är proffs i ämnet, lite stressad verkar han vara iaf.;)
Om en fulskarv med silicon eller butyl håller i 50 år vet man efter 50 år eller när den ger upp.:rofl:
 
Jag kan inte förstå varför folk ska hålla på och experimentera med egna (obeprövade) metoder då det finns säkra och beprövade sätt som inte kostar mer eller är svårare att utföra???
 
  • Gilla
petersv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.