H
Tänkte bara höra om det är någon som har en bättre idé? Jag tänkte isolera ett gammalt slakteri så att det ska gå att använda som snickeri även på vintern. Planen är att ta bort panelen som på stora delar är rutten och risig för att tilläggsisolera och sätta på ny fasad. Första problemet är att regelverket är 80mm och isoleringen jag tänkt är 70mm (hunton teäfiberskiva) ska sedan regla upp och ha 45mm extra isolering. Finns det något man kan fylla upp den där centimetern med eller är det overkill?
Andra problemet är att slakteriet är byggt med en murad mur ca 55cm ovan betongplatta. Tänkte lösa detta med Bewis putsskiva och 3cm puts. Känns upplägget bra eller ska jag göra på något annat sätt?
Tack och hej.
 
  • Ett gammalt träslakteri med rutten panel på väggar, ett fönster, en stege framför och en murad grund under panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre rödmålat slakteribyggnad under renovering med avlägsnad panel och synligt regelverk, bredvid en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rott skikt av träpanel ovanpå en vitmålad murad vägg med synlig regelstruktur och isolering vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog bra.
Du skulle kunna sätta porös board (12 mm) mot innerpanelen, så får du bort glappet.
 
  • Gilla
hhenning
  • Laddar…
kristofer12345
Hur kommer du fästa fast skiva. I väggen? Har tänkt göra samma, df frågar?
 
H
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Hur kommer du fästa fast skiva. I väggen? Har tänkt göra samma, df frågar?
Byggmax säljer någon typ av fasadplugg som jag tänkte använda. Tänkte även fästa ett armeringsnät/ hönsnät utanpå så putsen inte ska spricka.
 
kristofer12345
H hhenning skrev:
Byggmax säljer någon typ av fasadplugg som jag tänkte använda. Tänkte även fästa ett armeringsnät/ hönsnät utanpå så putsen inte ska spricka.
Aha visa gärna hur du borrar o fäster den så kan man kanske göra desamma i betongvägg jsg har !
 
H
Du borrar bara genom skivan och in i väggen och slår i en plugg. På isodräns hemsida kan man se hur de gör. Tror kanske inte man behöver något armeringsnät men det kan aldrig skada tänker jag.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
H hhenning skrev:
Du borrar bara genom skivan och in i väggen och slår i en plugg. På isodräns hemsida kan man se hur de gör. Tror kanske inte man behöver något armeringsnät men det kan aldrig skada tänker jag.

jag har putsat på cellplast innan men inte slått in pluggarna därför jag fråga men ska kolla, jag kan säga att om du ej vill ha sprickor i längden så lägg nät, är du ej känslig så behövs det inte , men då skulle jag ändå lägga i skarvarna där kommer du få rörelse först..tips
 
  • Gilla
hhenning
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.