Vi har köpt ett 50-tals hus byggt i lättbetong. Vinden är tillägsisolerad med ca 40 cm lösull. Huset har orginal 2-glas perspektivfönster.

Nu ska jag renovera sovrummet och funderar på om det fins är någon vinst med att isolera insidan av väggen när man ändå är igång? I väggarna består endast av lättbetong utan ytterligare isolering. Att isolera utsidan ser jag inte som en görbart.

Hälsningar

Andreas
 
Det är inte det listigaste man kan göra att isolera insidan av en yttervägg. Är det så du vill göra så se till att ALLT organiskt material i ytterväggens insida avlägsnas innan du isolerar.
Ett exempel. Om den gamla ytterväggen består av endast lättbetong iom att du nu isolerar på insidan kan du få daggpunkten på fel ställe i konstruktionen. Hamnar denna ungefär i skiktet där den befintliga Lbtg väggen är beklädd med tapet eller annat ytskikt så får du en mikrobfest av rang. Mitt tips är att rensa hela väggen från allt som kan ruttna inkl tapetklister vilket istort sätt är omöjligt. Sedan reglar och 70 eller 95 mm isolering, PLASTA lustätt!! sedan gips och se till att det absolut inte sitter plast på lbtg väggen. En tumregel är att utanför plasten skall isoleringen vara minst 3 gånger så god som innanför den. Vill du helt slippa bekymmer isolera utsidan men det va ju uteslutet tyvärr.
 
  • Gilla
Keviin
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.
Jag misstänkte att det skulle vara svårt.
Sannolikt låter jag konstruktionen vara med endast lättbetong och sattsar pengarna på bergvärme.
(A
 
zankan skrev:
... Sedan reglar och 70 eller 95 mm isolering, PLASTA lustätt!! sedan gips och se till att det absolut inte sitter plast på lbtg väggen. En tumregel är att utanför plasten skall isoleringen vara minst 3 gånger så god som innanför den. ....
Zankan, skulle du kunna förtydliga tumregeln? det hajjar jag inte.. jag ska snart bygga upp en inspelningsstudio i garaget så jag kommer nog att använda din tips för isolering ..

tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.