Funderar på hur jag skall utföra isoleringen på mitt snedtak (1,5 pl hus)
Närmast underlagstaket måst jag spika fast reglar för att fästa masoniten i .
Problemet jag ser är när avståndet mellan takstolarna blir 1200 mm ,då måste jag sätta en regel mitt emellan stolarna mot yttertaket.
Yttertakets papp förlorar då sitt "häng" vilket kan motverka dränering av ev.rengnvatten,hmm

Någon som har åsikter:confused:

Yttertaket är uppbyggt med betongpannor-45 x 70 reglar(läkt) -2mm tjock papp-takstolar.
 
Osäker på om jag fattar hur du menar... men har du inte ett yttertak av råspånt under pannorna och takpappen (då kan du ju skruva fast en regel på mitten).
Eller är det masonitskivor direkt på takstolarna? Jag har sett en slags luftspaltswellpappskiva man kanske skulle kunna använda istället för masonit, men vet tyvärr ej fabrikatet.
 
Önskar väldigt MYCKET att jag hade råspont i yttertaket:rolleyes:
Det är EJ heller masonite ,utan vaxad papp (2 mm tjock) som är spikad dikt mot takstolarna.

När jag sedan från insidan skall tillverka luftspalten blir jag brydd,om jag spikar fast en regel mitt emellan takstolsbenen förlorar jag nerhänget som finns på pappen.(ej masoniten på insidan)
Tror dräneringen blir taskig om olyckan skulle vara frame(trasig takpanna)
 
Redigerat:
Tex Paroc och Sundolitt har luftspaltskivor.
Jag hadde nog dock använt vanlig masonit, spika läkt på takstolarna, skruva fast några läkter på masoniten som säkerställer att det blir lite luftspalt och sedan skruva upp hela rasket.
Det hänget som blir trycker din isolering sedan upp.
 
racer skrev:
Tex Paroc och Sundolitt har luftspaltskivor.
Jag hadde nog dock använt vanlig masonit, spika läkt på takstolarna, skruva fast några läkter på masoniten som säkerställer att det blir lite luftspalt och sedan skruva upp hela rasket.
Det hänget som blir trycker din isolering sedan upp.
Svårt att förklare det här verkar det som.På mitt yttertak är det utifrån sett
1 Betongpannor
2 Läkt (45x70) enbart vågrät ,ej lodrät (vilket jag önskar att det också fans)
3 Vaxad svart papp (2mm tjock) som hänger ned 20 mm mellan dom lodräta takstolsbenen

Detta nedhäng på mitten (20mm) försvinner om jag spikar en regel på insidan.
Regeln behövs som stöd oavsett vilket material jag andvänder för att tillverka luftspalten
(om jag ej andvänder plank iof.)

Nedhänget vill jag gärna ha kvar för ev. dränering om någon panna går sönder

Men iofs om jag gör som du förklarade kanske "nedhänget" ej försvinner (trycks upp)
Frågan är om masonitskivan kommer att hänga för mycket av sin egentyngd och tyngden från regeln i mitten
Skall andvända lösull för att isolera.

Någon som har byggt enligt denna princip?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.