Ska bygga verkstad i en gammal ladugård som stått kall i 40+ år. Väggarna är murade i stenblock av något slag (gråa stora tegelstenar :D ). Väggarna har förut isolerats genom att det är egentligen är två st 5-10 cm tjocka väggar med en luftspalt (10cm?) mellan. Utrymmet tror jag (åtminstone delvis) varit fyllt med sågspån. Nu ser det dock ganska tomt ut där jag kan komma åt att se. Det har varit 1-2 cm med puts på insidan, men den har delvis fallit bort.

Jag tänkte regla upp väggarna, delvis för att stötta upp innertaket, som är i lite nedsjunket på sina ställen. Sedan hade jag tänkt sätta in isolering mellan reglarna och spika på skivor av något slag (gips kanske?).

Jag har letat information om hur man ska göra, men hittar inga entydiga svar. Behövs plast alls, eller kan jag bara skruva fast reglarna direkt i stenväggen och lägga gullfiber mellan?

När bygget är färdigt har jag tänkt ha 10-15 grader varmt där inne. Frostsprängningar lär ju inte bli nån skillnad med då det ändå stått kallt i åratal.
 
Jag har nu läst lite mer. Det verkar som att man ska ha en isolering som andas. Ull, hampa eller cellulosa läste jag nånstans. Ekofiber läste jag nån annanstans.

Vad tror ni?

Tilläggas bör att jag kommer att ha 70 mm tjocka reglar som ligger mot väggen (eventuellt med glipor mot väggen för att få dem i våg). Ett alternativ vore ju att lämna utrymmena tomma, för det stillastående luft isolerar ju också.

Kanske har det aldrig varit spån i väggarna. Det var bara något jag tänkte, men vid närmare eftertanke kanske det bara varit en luftspalt.
 
Du är säkert inne på rätt väg. Regla upp väggarna, isolera, ingen plast, osb och slutligen gips. Jag menar att all isolering andas, möjligen med undantag för Frigolit och att det därför kvittar vilken isolering du väljer. Den dubbla stenväggen är tillräcklig luftspalt och den har aldrig varit fylld med något.
 
Ok. Låter bra det! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.