Hittade denna länk där man kan kolla lite vad man tjänar på olika isoleringar, och där fanns isolering av krypgrund med.
Menar dom isolering av golvet på nedervåningen av huset då eller menar dom att man ska isolera mellan golvet och marken?
jag är ny på detta så jag har ingen aning...

är det mellan golvet och marken så kunde vi visst tjäna massa pengar, för när jag kollat in under huset finns inte något mellan det isolerade golvet och marken.

http://sql-rockwool.inforce.dk/rockwool/index.asp?cc=se
 
Jag kollade in denna länk, och den var lite oklar. Men tänk på en sak om du isolerar under bjälklagen. Ju mer du isolerar bjälklaget ju kallare miljö får i grunden. Du spiller mindre värme ner från bostaden. Detta är ju bra ur värmeekonomisk synpunkt. Men, en kall miljö under skapar stora kondensproblem med dyra kostnader som följd. Nu kommer en del här på forumet att rekommendera olika slags avfuktare mm att placera i kryputrymmet. Jag är dock helt emot sådana konstlade lösningar som man ska lita på. Dessutom drar dessa lite ström också.

Mitt råd är alltså lite beroende på hur det ser ut i dagsläget, och om det är en torpargrund eller en uteluftsventilerad kryprumsgrund. Generellt kan man säga att om du inte har iskalla golv, så lägg pengarna på isolering på vinden istället.

Tartan
 
Isolera vinden ska vi göra, det var när jag letade sån isolering som jag halkade in på den där länken och då måsta jag ju bara testa vad det gav.

så jag tog att krypgrunden inte alls är isolerad idag och att vi sen isolerade med 220mm, ja då skulle vi visst tjäna upp till 7977kwh.

Men jag vill inte göra något som äventyrar dagens funktion av krypgrunden även fast den idag kanske inte har så stor funktion då vi varken har ventiler eller avfuktare. men det är vad vi sett än så länge ingen växtlighet där under.
 
Det är nog en bra ide att välja vinden i första hand. Om det läcker lite värme neråt gör det inte så stor skada. Bara ni inte fryser fötterna av er.

Tartan
 
tartan skrev:
Det är nog en bra ide att välja vinden i första hand. Om det läcker lite värme neråt gör det inte så stor skada. Bara ni inte fryser fötterna av er.

Tartan
Hej Tårtan!

Du verkar ju kunna det här . Vi har isolerad vind samt kutterspån i trossbotten. Så våra golv är rätt kalla så vi har funderat på att ta bort allt kutter och isolera istället. Men de kanske inte är så lyckat att göra de då?
 
Att isolera krypgrunden är en bra idé främst för att det blir varmare golv, vilket i sin tur leder till minskade uppvärmningskostnader.

Det finns ett antal olika varianter på "hur man ska" isolera en krypgrund för att den ska bli fuktsäker osv. Och för att göra det bra så bör man göra ngt liknande:

1. Sanera från ev. mögel
2. Stäng igen ev. ventiler för uteluft.
3. Hindra vattentillförsel med plastfolie på marken
4. dränera bort synligt vatten eller fyll upp med grus till minst 10 cm ovan vattenytan
5. Värmeisolera mark och grundmurar med t.ex. Isodrän. Skulle det vara ojämn mark så går det att isolera med återvunnen Isodrän.
6. Ventilera grunden så lufttrycket blir lägre än utrymmena ovanför.

Källa: www.isodran.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.