Jag har en krypgrund under en tillbyggnad av huset byggt 2001. Redan 2003 fick jag påväxt på trossbottenskivorna och behandlade detta med fungicid, la byggplast samt täppte till hela krypgrunden och installerade en undertrycksfläkt.

Nu 20 år senare har jag ingen ny påväxt och temperaturen ligger året runt i krypgrunden på ca. +18 grader med en fuktighet på ca. 70%.

Eftersom att jag mitt dumma nöt inte drog in vattenburen värme vid byggnationen av tillbyggnaden 2001 utan oljefyllda el element så tänkte jag rätta till det misstaget nu i år när jag går från vedpanna till pelletspanna.

Tanken är att dra radiatorrören i krypgrunden oisolerade men det jag funderar på är om man samtidigt på byggplasten och runt muren ska isolera med frigolitskivor. 100 mm på murarna och 50 mm mot marken i två lager som ligger omlott för att förhindra köldbryggor.

Antar då att isoleringen och radiatorrören kommer att värma upp krypgrunden några grader och minska fuktigheten. Tänker jag rätt eller fel?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Antar då att isoleringen och radiatorrören kommer att värma upp krypgrunden några grader och minska fuktigheten. Tänker jag rätt eller fel?
Hm. Krypgrunder är det stora mysteriet bara några få verkligen kan svara på... Första kursen är alltid att sätta dig och läsa allt du kommer åt på lfs-web.se kunskapsbank.

Jag ger mig på en gissning men är ödmjuk:

Vad gäller fukten får man skilja på relativ och specifik fukt. Den specifika fukten är hur många gram fukt du har per kilogram luft. Den relativa fukten är hur mycket fukt du har i luften, i relation till hur mycket luft den skulle kunna bära om den var mättad med fukt (ånga). Så om vi tittar i Mollierdiagrammet ser vi att t.ex 0,01 kg ånga per kg luft så skulle det vid 20 grader motsvara 70%RH medan vid 25 grader skulle samma mängd vatten bara motsvara 50%RH. https://www.accum.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm

Om vi förutsätter att du inte får upp så mycket fukt och det samtidigt inte är helt och hållet tätt så borde det inte bli några problem. Men att bara tillföra värme kommer inte trolla bort fukten om det ÄR helt tätt, det kommer bara sänka relativ fuktighet medan specifik fuktighet förblir densamma. Å andra sidan, om jag tolkat "mögelindex" rätt så är det den relativa fuktigheten som är betydelsefull i sammanhanget, så då borde du uppnå dina mål antar jag?

Sedan kan man fråga sig om syftet med det du vill göra? Även om du isolerar mot mark och mur riktigt riktigt bra så blir främsta resultatet att du betalar för att ha inomhusvärme i grunden, vad skulle det vara bra för? Om det inte är några fuktproblem där idag (du måste mäta för att veta!) så skulle jag isolerat rören.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Har du redan 18 grader i grunden även på vintern, och grunden är oisolerad, så har du antingen väldigt stort värmeläckage ner i grunden eller så drar undertrycksfläkten ner rätt mycket inomhusluft.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Har du redan 18 grader i grunden även på vintern, och grunden är oisolerad, så har du antingen väldigt stort värmeläckage ner i grunden eller så drar undertrycksfläkten ner rätt mycket inomhusluft.
Kan ju vara så att jag eldar för kråkorna som man brukar säga. Men jag ska testa och se om det blir kallare i krypgrunden om jag stänger av fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.