Hej,

Vi flyttade för ett år sedan in ett 1-plans Älvsbyhus i vinkel från 2006 på ca. 150kvm. Krypgrunden har inga problem med fukt, och i utrymmet idag har åldersbeständig plast(dock något slarvigt ditlagd där plasten inte överlappar på vissa ställen)och det står en enklare avfuktare modell Woods.

Tanken här var att vi skulle snygga till utvändigt genom att lägga lite marksten runt huset men då jag tidigare tänkt tanken att vi någon gång bör isolera grunden för att få varmare golv slog det mig att jag kanske borde passa på och även göra detta nu i samband med utgrävningen för marksten. Det kan tilläggas att isoleringen kommer sättas i omgångar då vi har en altan som sträcker sig runt delar av huset och isoleringen av dessa ytor kommer göras en annan sommar då altandäcket byts ut.

Utöver något varmare golv är tanken att fortsätta med avfuktare i grunden som säkerhetsåtgärd men där vill jag få ned drifttimmarna på denna, då Woods (kondens)avfuktaren jobbar kontinuerligt. Denna ska då ersättas av en sorptionsavfuktare typ Acetec EvoDry PD+

Jag har läst spaltmeter om det här med krypgrund och isolering, men det är ändå förvirrande. Tittar man på isodräns hemsida så ska kantbalkarna utifrån isolera med isodrän under marknivå och därefter invändigt isoleras med cellplast över marknivå upp till blindbotten. På marken i krypgrunden läggs sen isodrän(skivor eller kross) från. På andra sidor pratar man om enbart invändig isolering, modell liggunderlag, men som inte ska fästas ända upp mot blindbotten.

Det tredje alternativet som jag nu är inne på är att sätta isolerade sockelskivor(typ Paroch XGI) utvändigt och sen komplettera med antingen "liggunderlag" eller isodrän skivor/kross på marken inne i krypgrunden. Men problemet blir att jag kan ha dessa max 70 tjocka, annars blir de att sticka ut under panelen.

Vilken metod anser expertisen vara bäst? Som jag förstår det så är det kantbalkarna som är i mest behov av isolering då marken inne i grunden håller en konstantare temperatur, men vilken tjocklek tjocklek behöver jag för att få en rimlig höjning av tempen i krypgrunden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.