Hej,

Jag har ett hus byggt 1911 där jag skulle vilja isolera golvet. Då huset har krypgrund misstänker jag att det enklaste sättet är underifrån.

Är det någon som vet vad man bör använda för material, hur mycket som krävs osv?



Tacksam för alla tips
 
  • Mörk krypgrund under hus med synliga träbjälkar och stenar, potentiellt för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild på en krypgrund under ett hus med synliga golvbjälkar och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjock isolering ligger idag? Jag körde på 100mm av typ frigolit, fogskummade i springorna. Golven blev lite varmare och grunden lite kallare. Är det bra ventilerat idag och ingen hög fukthalt?
 
Ja, det är torrt och fint och stengrund så det är inte tätt. Är det cellplast du använde eller vanlig frigolit?
 
Precis , cellplast, glömde bort ordet.
 
Frigolit är ett numera insomnat varumärke för cellplast. Ungefär som att säga Gullfiber när man menar glasull i största allmänhet. :)
 
Jag tycker du ska kolla runt på forumet lite till. Finns massor med trådar kring detta. Att isolera krypgrunden ger ett nytt klimat (kallare), dvs du har ändrat krypgrundens förutsättningar, vilket leder till nya problem du måste lösa (med fukten). Så även om det är torrt idag, kanske det inte blir det fortsättningsvis.Detta oavsett hur du sedan tilläggsisolerar. Att spika frigolit under är troligtvis enklast. Men är det bästa lösningen? Vad har du i golvet idag? Kan du byta befintlig isolering istället? Jag menar om du ändå ska göra något så ska det ju bli avsevärt bättre för att vara värt besväret. Om du ändå måste ha tofflorna på efter att du satt cellplast under, så kan det ju nästan kvitta, eller hur?
 
Gissar att det är någon form av sågspån eller liknande. Väldigt fint golv uppe som jag inte vill riva i och att riva ned golvet underifrån och tilläggsisolera känns som ett allt för invecklat och arbetskrävande jobb.

Men det viktiga är ju att det blir ett bra resultat så man blir lite konfunderad.
 
Det där ser ut som en s.k. torpargrund, inte en modern krypgrund även om de naturligtvis påminner om varandra. Finns mycket att läsa om det på http://www.lfs-web.se/. T.ex. "Torpargrund", "Krypgrundsisolering" och "Mindre lämplig krypgrundsisolering"/"Frigolit - Cellplast". Trygghetsvakten ska i alla fall fungera för att avfukta luften även i en torpargrund om det skulle behövas.
 
Jag tog det säkra före det osäkra när jag isolerade om mitt torpgolv. Installerade en sorbtionsavfukare. Värt varenda krona. Och fungerar perfekt. Man har total koll på krypgrunds/torpargrunds miljön. Och behöver inte oroa sig för fukt och mögel. Jag tror inte trygghetsvakten är tillräckligt effektiv i en sådan miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.