Hej !

Precis köpt hus, en plans villa med krypgrund (byggt 1972). Vid besiktning framkom det att det är viss luktproblematik från krypgrunden.
Mellan bjälklagen är det impregnerade brädor, papp och sen isolering.
Dessa brädor avger en ganska frän doft som sprider sig uppåt. Och har även satt sig i isoleringen ovanför.

Undertryckventilation är installerad för att dra bort lukten från grunden. Har inga problem med fukt eller mögel i krypgrunden.

U-ventilationen fungerar inte så bra, beror nog mycket på att den inte är tät.
Iallafall så vill jag få bort lukthärden ( impregnerade brädor + isolering) och isolera om hela golvet underifrån. Åldringsbeständig plast ligger idag mot marken.

Min tanke var att isolera med ull + cellplast.
Eller har ni någon bra idé hur man ska göra ? Fuktspärr ?

Hur ska man göra med undertrycksventilationen efter jag har gjort denna renovering ?
Framtida tankar ang. fukt & mögel som man bör tänka på ?

Tacksam för svar ! :)
 
Redigerat:
Hejsan
Du ska givetvis rensa undan allt som luktar illa, och efter renoveringen är gjord rekommenderar jag att installera sorptionsavfuktare så att du säkerställer ett bra klimat i grunden.
Vissa påstår att du får ett svagt undertryck i grunden med avfuktare när fläkten körs kontinuerlig drift.
Då menar jag att det är omöjligt att få detta undertryck pga för klen fläktkapacitet.
Trots noggrant tätande så går det inte.
Har testat själv med allt detta under 2 års tid därför påstår jag att det är så.
Men om du har rensat undan all som luktar så grunden blir fräsch,Då finns det ingen anledning till kraftiga undertrycksventilationer.
Hur du ska isolera golvet finns det många olika bud om ett ex:isover mineralull som bjälklagsisolering sedan falsad dorocell som trossbotten kommer att funka bra om du sedan kör med avfuktare.
Annars kan du höra med någo fuktskadeutredare/byggingengör vad de anser.
Lycka till
¨
/Bluebox
 
Redigerat:
bluebox skrev:
Vissa påstår att du får ett svagt undertryck i grunden med avfuktare när fläkten körs kontinuerlig drift.
Då menar jag att det är omöjligt att få detta undertryck pga för klen fläktkapacitet.
Trots noggrant tätande så går det inte.
Har testat själv med allt detta under 2 års tid därför påstår jag att det är så.
/Bluebox

Förstår inte riktigt. Vad är det som får dig att anse att du inte har undertryck? Lukt?

Har du en fläkt som blåser ut från grunden och inget som blåser in kommer luft sugas in i grunden. Dvs undertryck.
Skulle du vända på det och blåsa in i grunden och luften pressas ut vilket ger övertryck.
 
Hej
Kapaciteten som finns på avfuktare blir för liten
Har corroventa 300 själv en hyfsat stor maskin.
Tätat efter konstens regler (garanterat så tätt det går) Efter detta har tryckskillnaderna mellan bostadsdel och krypgrund mätts med instrument.
Om jag sedan slår av bostadsvent så är trycket +-0 .men inte när ventilationen är igång
Enda sättet att uppnå undertryck är större fläkt.(kanalfläkt) har även testat det Då går det.
men då kommer ett annat problem ,fukt sugs in i grunden.
Man försöker att uppnå ett undertryck på ca:10 pascal i grunden och den som klarar det med en sorptionsavfuktare skulle jag vilja veta.
Om grunden luktar helt fräsch då är det helt ok med avfuktare men finns det lukt så går det inte med avfuktare.
/Bluebox
 
Hej,

Intressant - utveckla gärna detta vidare då många med mig fått "förklarat" från dessa ivrare som säljer sorbtionsavfuktare att undertrycksventilationen bidrar till att eliminera eventuella lukter som från grunden kan stiga upp i bostadsutrymmet ovanpå.

Vad göra? Vad för kapacitet på kanalfläkt och framförallt, vad drar en sådan?

Vänligen

TMC
 
Tack för svaren ! :)

bluebox skrev:
Hur du ska isolera golvet finns det många olika bud om ett ex:isover mineralull som bjälklagsisolering sedan falsad dorocell som trossbotten kommer att funka bra om du sedan kör med avfuktare.

¨
/Bluebox
Finns det fler bud på isolering ? Är cellplast bra ? Finns det nån risk att stänga in fukt i bjälklaget ? Någon typ av avfuktare bör man ha efter renovering eller vad tycker ni ?
 
Hej
Vi tar de från början.
Om det finns en svag lukt från marken då klarar avfuktaren att hålla den borta.
Men om det varigt/är fuktigt så det har hunnit bli microbiell påväxt på blindbotten så bör man ta reda på om det har hunnit luktsmitta ex isolering/bjälklag,då räcker inte avfuktaren till att hålla lukten borta.men fukten blir bra.
Kom ihåg att om material en gång har luktsmittats så räcker det inte att torka materialet för att lukten ska försvinna.

Vad gäller kanalfläktar så funkar de bättre om det finns lukter men brukar vara svårt att hålla rätt fuktighet i grunden för att fukten utifrån sugs in.
Jag personligen tycker man ska vara försiktig att enbart köra med kanalfläkt

Man måste själv känna om det känns lukt i bostad eller krypgrund.
Mitt tips till er: finns det ingen lukt i bostad på med plast på marken för att stoppa markfukten och in med en sorptionsavfuktare av bra kvalite.
Om bostaden luktar måste man utreda vidare ifall det finns fuktskadat material som har börjat att mögla.innan rätt åtgärd kan påbörjas.
Vad gäller cellplast så går det utmärkt att använda som trossbotten men man måste naturligtvis fuktmäta golvbjälklag innan montering så man säkerställer att inte fukt byggs in.och framför allt säkerställa ett bra klimat efter renovering.
Hoppas någo blev lite klokare
/Bluebox
 
'bluebox' - du verkar ju kunna detta så även om det är lite 'off topic' skulle jag vilja höra med dig om vad du tror;

Om man har viss begynnande lukt i krypgrunden som misstänks komma från blindbotten och dess isolering men som inte kan skönjas i bostadsutrymmet; bör en sorbtionsavfuktare genom att den eliminerar den fortsatta tillväxten av mikrobiell påväxt och kontinuerlig sänkning av RF leda till att lukt heller inte längre fram tränger upp i bostadsutrymmet även om man inte byter hela blindbotten/isoleringen? Eller kan den lukt som skönjs i grunden sprida sig senare även om den inte märks i bostadsutrymmet när man startat avfuktningsanläggningen?

Vänligen

TMC
 
Hej
"TMC"
I ditt fall så tror jag att det räcker med att installera avfuktare och att du kör med kontinuerlig fläktdrift på anläggningen
/Bluebox
 
Prova att ozonsanera. Skall ta bort lukt.
 
Hej
jag vill gärna dela med mej av allt som jag har gjort.
Vad gäller ozon så är det lönlöst om man inte tar bort allt skadat material först.
ozonet tar bara bort lukten som finns i luften ,vad gäller lukten på blindbotten så kommer inte den lukten att saneras bort på kemisk väg.
Spara de pengarna för det är defenitivt inte gratis att ozonsanera.
 
Är du säker på det?

Jag har inget problem med lukt men kunde se att jag hade lite påväxt på insidan av skivorna i blindbotten när jag öppnade upp för ny nedgång. Inget stort i sig men med tanke på mögel och allergi så tog jag professionell kontakt.

Fick då rådet med ozon och hem en liten mackapär som man med slang går upp i blindbotten. " Tar bort lukt och allergena ämnen". Är det sedan torrt så skulle det därefter vara dött och inte någon fara,
 
Redigerat:
Hej
Skulle vilja veta vilket företag som sa det till dig.
'Dött mögel emiterar lika mycket skadliga ämnen som levande.
Ett dött mögel ligger bara vilande som bara väntar på rätt förutsättningar för att blomma upp igen.
Mögel går endast att få bort på mekanisk väg dvs riva bort skadat material.
Jag menar inte att du ska börja riva för att jag påtalar detta till dig,har du ingen lukt i bostad så är det bra men att sorer från vilande mögel sprids är det defenitivt ingen tvekan om.
Gå in på pegasus lab och läs om dessa problem så förstår du vad jag menar.
/Bluebox
 
Hittar varken info om ozon eller dött mögel på pegasus. Tar gärna en länk.

Men om jag däremot googler om ozon och mögel så hittar jag inget som motsäger rådet jag fick. Tvärtom. Därför vill jag inte hänga ut något namn.

Det ända som motsäger det du skrev mot infon jag fick är att du skrev att dött mögel emiterar lika mycket skadliga ämnen.
Infon jag fick var att Ozonsanering i rätt dos tar bort det och att med avfuktad grund är "de rätta förutsättningarna" för möglet att "blomma upp igen" borta.
 
Jag har inget synlig utv. på trossen. Ingen dålig lukt utan som sagt så jag viss påväxt på insidan av masoniten i trossen. Inget i isoleringen.
Rådet jag fick kommer från de förutsättningarna.

Och var går gränsen för mögelskada och påväxt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.