Jag har flera meter med kopparrör i taket i källaren som går från VP ut vidare till huset, är det värt att isolera dom eller är det bara bortkastade pengar? Inte för att isolering är så dyrt, såg att det fanns rörisolering på Biltema för nästan ingenting så det är ju ingen stor grej men är det helt onödigt så är det ju dumt :)

Känns som att rören läcker massa energi när dom är nakna sådär eller tänker jag fel? Se bild. Har två stycken radiatorer i källaren för övrigt så jag behöver inte värmen från rören i sig.

Någon som isolerat och märkt några fördelar? :)
 
  • Oisolerade kopparrör i taket av en källare med värmepump och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om källaren ändå ska värmas med radiatorerna så kan du lika gärna låta bli att isolera.Får du mycket spillvärme från rören kommer ju radiatorerna att stänga sig så det går på ett ut.
Men om du tycker att vv blir för kallt när det når radiatorerna i BV eller ÖV så kan du överväga att isolera.
Jag skulle låta bli och spara tid och pengar till något roligare.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om källaren ändå ska värmas med radiatorerna så kan du lika gärna låta bli att isolera.Får du mycket spillvärme från rören kommer ju radiatorerna att stänga sig så det går på ett ut.
Men om du tycker att vv blir för kallt när det når radiatorerna i BV eller ÖV så kan du överväga att isolera.
Jag skulle låta bli och spara tid och pengar till något roligare.
Gäller detta även fast jag har gamla radiatorer utan någon "smart" termostat? Sitter enbart såna här på samtliga radiatorer i huset.
 
  • Äldre radiatorventil och röranslutning mot en vit vägg och brunmönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du lagom varmt i källaren så spelar det ingen större roll. Isolerar du rören så kommer du att få några tiondels grader kallare som måste kompenseras av radiatorerna. Rören för tappvatten kan det däremot löna sig att isolera. Dom är ju varma året om vare sig det finns något värmebehov eller inte...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Troligen upplever du mer nytta av en viss mängd energi som tillförs i knähöjd än om den tillförs "högt" över huvudet. Om det sen går att räkna hem vet jag inte men kostar isoleringen "nästan ingenting" så varför inte.

Isolerat tappvatten har ju även en fördel att det bör gå lite snabbare i genomsnitt att få den värme man vill på varmvattnet om man har isolerat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Troligen upplever du mer nytta av en viss mängd energi som tillförs i knähöjd än om den tillförs "högt" över huvudet. Om det sen går att räkna hem vet jag inte men kostar isoleringen "nästan ingenting" så varför inte.

Isolerat tappvatten har ju även en fördel att det bör gå lite snabbare i genomsnitt att få den värme man vill på varmvattnet om man har isolerat.
Verkar kosta typ 30 kronor för 2 meter på biltema så det kanske är en hundring jag kan avvara bara för att testa om det blir någon skillnad öht :)

Tänkte mest om det fanns någon nackdel att göra så, om det är dåligt att "stänga in" värmen men det kan jag ju inte tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.