Innertak med snedställt stödben, råspont och synlig konvektionsskada vid murvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Bilden visar mitt tak med snedställt stödben längst fram till vänster. Ångspärr och ventilation var bristfälliga med konvektionsskador som följd. Nu skall det göras om.
Kan jag sätta luftspalten längs råsponten hela vägen ner till murväggen och sedan fylla upp fram till framkant takstol ocg stödben med lösull, förutsatt att jag tätar springan mellan balken som stödbenet står på och murväggen så att varm luft inte kan komma in underifrån?
 
Beror lite på var du har takfotsventilationen.
 
Det finns en liten springa där råsponten möter murväggen, syns knappt på bilden, och sedan mögelstoppern som syns. Ingen av dem täpps till även om jag skulle låta luftspaltskivan följa råsponten ner till väggen i stället för att låta den följa stödbenet.
 
Tanken är ju att skivan och isoleringen ska sitta innanför takfotsventilationen, så det blir luftspalt mellan skuva och tak som sedan är öppen nertill och ut i det fria.
 
Ja, det fattar jag. Men i den gamla konstruktionen följde luftspaltskivan stödbenet, dvs luftspalten var extra bred längst ner och isoleringen satt bara mellan stödbenen. Jag vill veta om något talar emot att ha luftspalten lika smal hela vägen och isoleringen extra tjock längst ner i stället.
 
BigR
Spontant låter det ok om du inte har en luftspalt i fasaden som ansluter uppåt och hamnar fel. Här skulle det passa med en skiss eller ritning som visar hur arkitekturen ser ut. Väggkonstruktion, takkonstruktion etc.
 
Varför ska du ha luftspalt?
 
Putsad tegelvilla frå 1937. Vad jag vet om konstruktionen syns på bilden dvs man ser hur yttertakets råspont möter väggens överkant. Det finns inga ritningar. Det borde inte vara någon luftspalt som öppnas i den lilla glipan utan det är nog takfotsventilationen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför ska du ha luftspalt?
Jag har pratat med en firma här i Skåne som isolerar med cellulosalösull och frågade om det måste finnas en luftspalt. Det finns vanlig takpapp utan på råsponten dvs inte diffusionsöppen. Svaret från dem var att behålla ett litet luftspalt på 2-3 cm men inte öka ventilationen ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.