Jag har läst och läst och åter läst men har kommer inte riktigt fram om jag tänker rätt.

Jag har tänkt isolera vinden samt slå ut alla kattvindar på övervåningen.

I samband med detta skall mekanisk ventilation installeras i alla "tre" plan då det idag ej existerar, då självklart med värmeåtergivning, sk. FTX.

Min undran är hur det fungerar, vissa säger att man skall bygga på dessa sätt vilket för mig låter logiskt.. Eller?

Montera klossar på var sida om takstolarna.
Borra ventilationshål i taksolarna.
På med masonit mot klossarna, därmed får man luftspalt från takplanket.
På med isolering mellan takstolar mot masoniten.
På med liggande reglar på takstolarna.
På med isolering imellan dem liggande reglarna, därmed får man korsisolering utan generalskarvar.
På med plast/ångspärr.
På med gips.
KLART.

På detta sätt kan luften röra sig från takfot till takfot åt alla håll det vill.

Mina tankar:

Eftersom ångspärren är där och är hel så kan ingen varm fukt ta sig från inomhusluften ut i den nya kallvinden (luftspalten).
Och fukten som tar sig dit via utomhusluften kan ventileras ut.

Det är en omöjlig uppgift rent ekonomiskt att riva bort alla tegelpannor och isolera från utsidan, även om jag förstår att det ur fuktsynpunkt är det allra bästa.

Med en ventilerad luftspalt tillsammans med ett mekansikt ventilationssystem i huset som utgör undertryck i huset, borde vara den "bästa" konstruktionen?

Frågor:
Hur tjock isolering av vilken sort skall man ha för att kallvinden (luftspalten) håller sig kall?

Skall man ha mekanisk ventilation där uppe i luftspalten också. Kanske i nock? Eller bara öppna upp ett galler i nock? Eller inget alls?

Kanske finns lösningar på avfuktare som man kan sätta in som förebyggande syfte?

Hur tusan inspekterar man om nya kallvinden (luftspalten) är mögelfri?
Kamera från takfot nån gång om året dem första åren?

Jag verkligen döör av huvudvärk! Hjälp!
 
Redigerat:
Jag vet inte om jag la denna tråd i fel forumsdel, någon med befogenhet får gärna flytta den om det blev fel. Mvh
 
Jag tycker att det låter i huvudsak riktigt, fast med två anmärkningar:
1.
Att borra hål i takstolarna fyller nog ingen vettig funktion. Det tror jag att du kan skippa.

2.
Sätt läkt (tex bärläkt 25x 38 längs takstolarna i stället för "klossar". Och sätt en likadan läkt mitt i "takstolsfacket också.

Hur tjock isolering du använder? T.ex. takstolarnas tjocklek + 70 mm.
Det är ju ett gammalt hus, så du får kompromissa en del.
 
Om man sätter läkt längs hela längden så täcker man ju för eventuella hål man borrat. Tanken med hålen är att få en luftspalt längs hela taket, istället för enmassa fack med enskilda luftspalter.
Men det kanske är överkurs.

Hur är det med nockventilation?
Eller skall man bara ha öppet takfot till takfot?
 
PatrikElektriker skrev:
...
Hur är det med nockventilation?
Eller skall man bara ha öppet takfot till takfot?
Jag vet inte riktigt.
Andra kan nog svara bättre.
Jag är ganska misstänksam mot hela uteluftventilation-konceptet.
Det har skrivits en hel del om detta, och i stort sett varje kallvind har väl mögelangrepp.
(Har själv en oventilerad s.k. klimatvind)
 
Anledningen till att man vill ha en luftspalt mot yttertakesplanket/råspånten är av flera anledningar, och experterna är oense.

Och har jag också tänkt på detta med att ventilera luftspalten med någon annat än ren uteluft.

Alternativet kanske vore ett gäng frånluftventiler med backventil i nocken och en avfuktare som "trycker" in torkad luft från varje takfot, en liknande installation som Trygghetsvakten Vind, men där vinden bara är luftspalten.

En annan teknisk fråga:

Ofta när man tittar på var plasten skall sitta så är det rekommenderat på detta sätt:

Isolering.
Plast.
Gles.
Gips.

Vad har glesen för syfte mer än att ge installationsutrymme för el etc samt i nån mån göra att risken för punktering minskar då plasten inte ligger dikt gipsen.

Om man tänker sig att tar bort glesen och istället isolerar 28mm extra och fäster plasten direkt under gipsen, med tanken att inget skall skruvas upp någonstans. Detta är endå ett snetak, inget man sätter hyllor eller tavlor på.

Mvh
 
Din sista fråga om glespanelens funktion.
Främst är den ju till att ge underlag att skruva takgips i.
Takstolarna sitter ju oftast med 1200 mm cc, och det räcker inte för innertaket, utan då skulle både gips och annan panel hänga ner.
Hur har du tänkt montera takgipsen?
 
Tanken har varit att sätta liggande reglar 70x45 cc45 på takstolarna och isolera även imellan dem (70mm), inte bara mellan takstolarna.
Sen på med plast och sen därefter på med 90cm gips, liggande.

Detta för att ta vara på allt utrymme som går samt få i så mycket isolering som möjligt.

Alternativt liggande 45x45 med isolering imellan, därefter stående 45x45 med isolering imellan, sen plast, sen gips.

Jag har inte riktigt kommit fram till hur många mm isolering jag vill ha totalt, men vad jag vet är ett en 28mm luftspalt mellan gips och plast känns onödigt.
 
Jag tror att du tänker förnuftigt.
 
  • Gilla
frebra
  • Laddar…
Jag skickade en fråga till Trygghetsvakten support.
www.trygghetsvakten.se

"Hejsan jag vet att trygghetsvakten vind fungerar bra på en stor vind, men min vind kommer bara bestå av en 30mm luftspalt mellan takråsponten och isoleringen in till huset.

Då ventileras luftspalten med uteluft från takfot till takfot.

Skulle hellre ventilera med avfuktad luft.

Skulle vilja ha eran syn på en sådan installation."

Väntar med spänning på svar, i mitt huvud så borde det vara det optimala. Fukten som tar sig dit via bostaden eller utifrån ventileras mekansikt bort med avfuktad uteluft, då lämnar man inget åt slumpen.

Va säger byggahus experter?
 
K
Borde kanske skapa en egen tråd. Men är det kanske klokare att helt skippa luftspalten mellan isolering och råspont? Det blir då givetvis ännu viktigare att plasten är helt tät.

Har sett att de gjort så i flera passivhus.

Vet inte vad fördelen ska vara, men poängen är att luftspalten för in fukt som kondenserar mot den kalla råsponten utan möjlighet att torka ut när den värmen från inomhusluften hindras med 500 mm mineralull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.