Hej, Har ett kallgarage idag som skall isoleras. När det byggdes så monterades kryss av spända metallband. Jag kommer montera spikreglar 45x45 för att få in en extra 45a isolering. Kommer sedan dra all el i utrymmet som skapas av spikregeln. Tar man bort kryss metallbandet eller bygger man in det i väggen? Har några andra projekt som drar igång nu till våren (pool bla.) så kommer inte kunna färdigställa insidan med plywood förrän till hösten. När plywooden monteras så blir det ju stabilt, men kan jag låta garaget stå utan kryssen under 6-8 månader?
Garagevägg under renovering med kryss av metallband och monterade spikreglar för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastighetens fasadmätarskåp är monteras i garageväggen, kommer bli en luftspalt på ca 5 mm mot plywoodskivan. Inte optimalt vad gäller isolering men det kan jag leva med. Funderar dock om man behöver montera någon extra skyddsplåt så ingen i framtiden drar in en skriv och punkterar skåpets baksida och träffar en matningskabel. Och vart köper man sådan plåt och hur tjock behöver den vara?
Isolerat garage under renovering med spikreglar och synlig isolering samt fasadmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sålänge det inte kommer något skivmaterial direkt på väggreglarna så skulle jag låta banden sitta kvar.
 
Dom banden tog jag bort. Fasadpanelen stadgar väl upp tillräckligt. Måste till väldigt stora krafter för att panelen ska skjuvas. Om man är osäker, sätt snedsträva utanpå 45 reglarna.
 
Man låter hålbandet sitta kvar.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Reste mitt garage 6x7 m med betydligt kraftigare virke, W takstolar mm.
Gjorde det komplett färdigt utvändigt med panel, råspont på taket mm.
Min kraftige granne kommer förbi, ställer sig i ena hörnet och trycker, hela garaget börjar gunga, sen säger han "Jag går och hämtar band, så stärker vi upp det här, det ska bli storm till helgen"
Banden fick sitta kvar när jag senare isolerade och inredde.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
B Byggtankar123 skrev:
Fastighetens fasadmätarskåp är monteras i garageväggen, kommer bli en luftspalt på ca 5 mm mot plywoodskivan. Inte optimalt vad gäller isolering men det kan jag leva med. Funderar dock om man behöver montera någon extra skyddsplåt så ingen i framtiden drar in en skriv och punkterar skåpets baksida och träffar en matningskabel. Och vart köper man sådan plåt och hur tjock behöver den vara?
[bild]
Det bör räcka med en 2 mm plåt som limmas på baksidan av elskåpet. Det kan du få tag på via en plåt & svets firma i närkrokarna. Kan vara att de inte har så tunnt som 2 mm då får du ta vad de erbjuder.
 
F fribygg skrev:
Man låter hålbandet sitta kvar.
Isakare Isakare skrev:
Reste mitt garage 6x7 m med betydligt kraftigare virke, W takstolar mm.
Gjorde det komplett färdigt utvändigt med panel, råspont på taket mm.
Min kraftige granne kommer förbi, ställer sig i ena hörnet och trycker, hela garaget börjar gunga, sen säger han "Jag går och hämtar band, så stärker vi upp det här, det ska bli storm till helgen"
Banden fick sitta kvar när jag senare isolerade och inredde.
Intressant att ni säger så. Jag diskuterade med kollegan som bygger mycket hemma och han tyckte man skulle plocka bort dem. Känns ju stabilare att behålla dem.

J Jan_G skrev:
Det bör räcka med en 2 mm plåt som limmas på baksidan av elskåpet. Det kan du få tag på via en plåt & svets firma i närkrokarna. Kan vara att de inte har så tunnt som 2 mm då får du ta vad de erbjuder.
Fick tipset av en kollega att skriva upp plåt från insidan i garaget, då kan det även användas som magnettavla. Såg att biltema har ark som funkar.

A Amrich skrev:
Sålänge det inte kommer något skivmaterial direkt på väggreglarna så skulle jag låta banden sitta kvar.
Kommer montera 45x45 stående på befintlig vägg och det går ju att fräsa ur om banden skulle komma i kläm.
 
B Byggtankar123 skrev:
Kommer montera 45x45 stående på befintlig vägg och det går ju att fräsa ur om banden skulle komma i kläm.
Överarbeta inte, hålbandet är nog inte ens 1mm och är inget du behöver fräsa ur för om du inte bygger en altartavla.

Varför ska du ha 45x45mm regeln stående? Det normala är att lägga den horisontellt.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Överarbeta inte, hålbandet är nog inte ens 1mm och är inget du behöver fräsa ur för om du inte bygger en altartavla.

Varför ska du ha 45x45mm regeln stående? Det normala är att lägga den horisontellt.
Garaget är en byggsats med 1200x2500 väggmoduler. Det är väl vilket som att köra stående eller liggande? Det viktiga är att minimera yta där regel möter regel samt att få förskjutna skarvar på isoleringen.
 
B Byggtankar123 skrev:
Garaget är en byggsats med 1200x2500 väggmoduler. Det är väl vilket som att köra stående eller liggande? Det viktiga är att minimera yta där regel möter regel samt att få förskjutna skarvar på isoleringen.
Om du ska ha infälld elinstallation är det enklare och billigare med liggande reglar
 
F fribygg skrev:
Om du ska ha infälld elinstallation är det enklare och billigare med liggande reglar
Precis, kommer ha infälld el. Varför blir det billigare och enklare med liggande reglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.