Hej på er!

Jag har kallgarage i en från mitt hus fristående byggnad. Garagebyggnaden är byggd i gult tegel och därefter putsad fasad. Halva byggnaden utgörs av gästrum med dusch och toa, isolerat och uppvärmt. Andra halvan utgörs av kallgaraget som har carport och är oisolerad.

Nu till mitt problem. Jag använder garaget som snickarverkstad men kan bara nyttja den under årets varma månader om jag inte vill använda en byggfläkt som uppvärmning. Nu har jag tänkt att plocka ut alla maskiner mm och isolera garaget, ta bort carporten och bygga en vanlig vägg med dörr. Innertak som är isolerat finns redan skall tilläggas.
Golvet är en vanlig betongplatta.
Det jag har tänkt att göra är att regla upp golvet och lägga cellplast sedan golvplank. Väggarna tänkte jag regla upp med luftspalt och sedan vanlig isolering och sist gipsskivor eller liknande.
Har läst att det är komplicerat att isolera mot tegel pga fukt men om jag nu ändå tänker göra detta hur går jag då tillväga? Vad behövs från väggen och inåt samt betongplattan och uppåt.

Mvh
/Tobias
 
Tomture61
Om träreglar ligger dikt mot tegelväggen kan träreglarna ta upp fukt från tegelväggen . Bygg väggen en bit ifrån eller lägg asfaltspapp mellan trä / tegel , likadant mot golvet. Tegelväggen är ju vindtät så vindduk behövs ej.
Går också att använda metallreglar istället för trä.
 
Det kanske är läge att ordna lite luftning av tegelväggen.
På en del fasadtegel-fasader fattas det fog mellan stenarna på vissa ställen.
I ditt fall ställer det till med putsen, men det bästa tror jag är öppning nere och uppe.
Då torkar ev fukt upp fort.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.