Hej, håller på att dränera och isolera min källare och har tänkt att isolera med cellplast ovan mark. Tanken är att sedan putsa på detta. Frågan är vilken sorts puts ska man ha, hur ska man fästa cellplasten och hur fäster man nätet och vilket nät?? Gubben på beijer tyckte det lät märkligt men hur ska man annars göra?
 
Jag satte fast frigoliten med lim och isolerspik (har jag för mig att de kallas).

På med putsnät och sedan putsade jag med vanlig murarcement och sand. Håller än, 3 år sen jsg gjorde det ä.
 
Nätet föresten. Satte fast det med 3" spik som jag tryckte in snett in i frigoliten. Typ så ;)
 
Cellplasten fästs med fördel med plastspikplugg som borras och slås in i fasaden. Dessa ska vara i plast för att minska köldbryggorna vilket kan göra att missfärgningen av fasaden blir ojämn. Det finns särskilda clips till nätet som man trycker in.
 
Med murarcement, menar du putsbruk då eller "b-bruk"?
 
Var hittade du clips, har hittat isolerstift 140 mm på biltema. Beijer har det inte o inte byggmax..
 
Clipsen är förmodligen samma som du hittade på Biltema.

Murarcement har jag för mig att den heter på byggmax.

Kan försöka att komma ihåg att kolla det imorgon.
 
Byggmax har en sorts frigolitskiva med räfflad yta som ska funka bättre som putsbärare. Rimligtvis har andra fabrikat liknande produkter.

Personligen skulle jag dock vilja ha putsnät som armering av putsen ändå och någon sorts pluggar som håller fast alltihop. Men vad vet jag, jag är inte murare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.