Hej, finns en del om det här ämnet men har fortfarande lite frågor.

Har en källarvägg som är 70-130 cm över mark (sluttade tomt) och har numera börjat värma upp källaren med en luftvärmepump för att få lite mer användbar yta.

Huset är ganska nyligen dränerat på tre (!) sidor så där är det bra isolerat under jord men väggen ovanför marken läcker värme som ett såll.

Har kollat lite på byggmax grey neopor isolering, tänker mig 50mm sådan och sedan eventuell puts 10mm, då hamnar jag ca 2 cm innanför fasaden.

Så till frågorna:'
Hur fäster man lättast cellpasten? Räcker det med klinkersfix plus en plastplugg per skiva? Bättre Metoder?
Tänker ställa skivan på listen till dräneringen och ha grus + stenplatta närmast huset, skall man ha duk mellan skiva och grus/stenplatta? Eller putsa hela vägen ner innan man lägger grus/sten?

När man skall putsa utanpå, är det att föredra plastnät eller vanligt biltema putsnät?

Finns det några genvägar när det gäller putsning? maskiner att hyra osv? ;)

Kan man isolera med skivorna nu och putsa till våren? Eller blir de förstörda då?

mvh
Johan
 
Ingen som har isolerat på det här sättet?
 
Har du kikat på exempelvis Isovers webbsida? Det finns färdiga system för det där också med lite olika utseende på skivorna - googla sockelskiva och sockelisolering. Ett alternativ till puts är mineritskiva med mellanliggande tryckimpregnerade reglar.
 
Det jag kan hitta på isovers hemsida är att man ska köra med cellplast och puts. Reglar vill jag helst undvika, organiskt och möjlig ködbrygga.
Söker man på sockelisolering handlar allt om nybyggnad, med sockelskiva så blir det typ steni-skiva. Plus några länkar till byggahus.se
Därav frågorna till dem som isolerat på det här sättet
 
Vi tittar också på det här och jag har inga bra svar, vi kollade lite på Parocs putsskiva när vi var i nån bygghandel.
Men har en fråga till dig. Om man tilläggsisolerar sisådär en 10 cm, hur gör man med källarfönster om man inte vill ha gluggar långt in (våra sitter ca 5 cm in idag så de kommer ju hamna ~15 cm in. Nu bygger ju du endast ca 6 cm men hur tänker du som kommit längre i planeringen angående fönster?
 
Finns även isolerelement har vi googlat fram som är färdigputsade, Jackon var ett av märkena vi fann, det verkar intressant men jag har inte sett sådana i verkligheten någonstans [ännu].
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.