Hej hej.

Vi bor i ett enplans med källare. Källaren är oinredd,dragig och svinkall. Vi har bland annat ett långt garage på 40 kvm under våra sovrum som ligger på en rad. (och garagedörren är väldigt otät och gammal)
Vilket leder till att våra sovrumsgolv är SVINKALLA! I taket i källaren sitter det bara 5 mm tunna skivor ditspikade. Ingen isolering alls. Sen är det tomt ca 20 cm upp till golvplanken.
Då tänkte vi att om man sliter ner dessa skivor och lägger dit isolering (och plast?) och kanske grövre takskivor så borde det bli bättre klimat i sovrummen.

Vad tror ni? Och vad ska man isåfall ha för isolering och skivor?

Tack på förhand!
//ciia
 
Tyresö
Varför inte fylla tomrummet med gullfiber och göra en trossbotten, precis som på en torpargrund?
 
Förklara gärna mer utförligt. Jag har inte en sucks aning om vad du menar ;-)
 
  • Gilla
CFC
  • Laddar…
Vi kan inte göra någonting från entreplanet eftersom vi precis lagt in nya golv i alla rum. Då tyckte jag att det vore en bra ide att dra väck det kassa innertaket i källaren och trycka upp med tjock isolering. Arbetet ska gärna gå att utföra själv utan maskiner och annat krabb.
Då jag är tjej och hemma själv om dagarna så är det nog något jag får ta på mig att göra själv.
 
Isolering är antagligen en bra ide.

Plast ska sitta på den varma sådan så något sådant är inte aktuellt i ditt fall (plasten borde således ligga direkt under ditt nya golv).

För att isoleringen ska ligga kvar kan det vara lämpligt med någon sorts läkt som du sedan spikar undertaket i.

Jag antar att det är ett träbjälklag du vill lägga isoleringen i?

Surfa in till weber.se, där finns typkonstruktioner för nästan allt.
 
Okej, då skippar vi plasten..Tack för den infon.
Japp det är ett träbjälklag. Hur vet man hur mycket isolering man behöver? Finns det bra eller dålig isolering eller är allt bra?
Jag tänker mest att det är söndag och här nere är det bara jem & trix som har öppet. Annars får vi vänta tills imorgon och köra till Beijers.
Och ska jag sätta dit samma tunna skivor som sitter där nu eller något grövre/material?
Inatt så frös det till lite grann ute... lite alltså, inte så kallt som det kan bli, och herregud vad golven var kalla!!!! Som att ta ett steg ut på altanen ungefär!
 
fyll bjälklaget med isolation. så du inte får tomrum som kan skapa drag i konstruktionen och kyla ut isolationen. kanske en vindpapp utanpå isolationen som du tätar ordentligt mot väggar. sen läkt och valfri platta.
 
All isolering är inte lika, det kan variera lite hur effektivt materialet isolerar, titta tex på byggmax.se så får du koll på prisskillnaden. Om du använder stenull (oftast grön/mörk) eller glasull (ofta gul) spelar ingen roll. Välj tjocklek så att du fyller halva bjälklaget med en skiva, det andra lagret kan du då lägga med förskjutning så att du slipper glipor.

Köp inte isolering på rulle utan i skivor, det är enklare när du ska jobba i taket.
 
Håller med övriga, fyll med isolering gärna två skivor med förskjutning. Avsluta med vindpapp med ordentligt överlapp som du även fäster mot ytterväggarna med en liten läkt så det blir tätt. Sen skruvar/spikar du en glespanel 22x45(22x70) med cc 300mm så kan du sätta vilket tak som helst ner mot källaren senare.
 
Kanon. Tack för hjälpen. Det största probblemet är just nu att projektet inte kan dra igång. I söndags så slet vi ner masoniten för att ta en kik (vi hade ju kikat i hallen i källaren förra sommaren och där var det tomrum under) Men i garagetaker
 
...Så går det när man knappar i mörkret ;-)

...Men i garagetaket så visade det sig att vara ett lager gips under den tunna skivan och sedan "golvplank" ovanpå det, innan tomrummet dök upp =/ Och eftersom vi är i "byta fönster-stadie/precis anlagt ny tomt" är garaget fullt av prylar (läs nya fönster, rutchkana, sandlåda, trädgårdsmöbler m.m.) Så det får TYVÄRR ligga på is lite till med att riva i taket. =(
 
Är dom tunna skivorna av ett cementliknande material ?
Skulle kunna vara av brandskyddsskäl som man satt upp sådana i ett garage.
I så fall så kan det vara någon form av asbestskivor så då bör ni ta ner dom så hela som möjligt och använda tät klädsel och andningsskydd samt städa ordentligt efteråt(helst inte sopa eller vanlig dammsugare).
Har hört att man får lämna Asbest på återvinningsstationerna om man lämnar det i täta säckar och meddelar personalen när man kommer dit med det.
 
Oprarn - Nej det är träfiber-skivor. Finns nog inget "ordentligt" i detta huset i kvalitetssyfte ;-) (förutom det vi bytt då)
 
Det låter bra!d^_^b
Kan ni inte stuva om och stapla på höjden i garaget så ni kan fixa halva isoleringen i taget ?:rolleyes:

Annars kanske snabbaste temporära lösningen är att täta garagedörren och kanske kasta på lite isolering på den ? Om ni har dubbeldörrar kanske ni kan isolera för den ena helt och täta ordentligt där. Den andra kanske funkar med att limma på några frigolitskivor 40-50mm det borde göra lite skillnad för er.
 
orparn - Kan inte göra någonting förrens fönsterna har flyttat ut. 11 fönster, en balkongdörr och en ytterdörr tar lite plats. Men så fort det är fixat så börjas rivningen. Vi ska nog göra som du säger med att sätta igen garagedörrarna (dubbel) Vi ska bara ha en enkeldörr där sen (mura igen och köpa ny dörr)

Tack för alla tips! Dem mottages gladerligen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.