Hej!

Vi har ett gammalt hus ifrån 1800-talet. Under ena gavlen på huset så finns det en källare, typ matkällare. Taket i källaren blir golvet i de 2 små rum som ligger på just den sidan huset.
Dessa innergolv blir hysteriskt kalla på vintern eftersom ingen isolering finns under.
Nu till saken.. vi hade tänkt att isolera källartaket (man kommer lätt åt eftersom det är ståhöjd i källaren), men vi har inte bestämt oss för vad vi ska isolera med!
Några svärmar för lössull medan andra tycker att vi ska använda vanlig gullfiber.
Vilket är absolut bäst?

Tacksam för svar!

//Emelie
 
Att isolera ett litet källartak med lösull låter bökigt i överkant.
Jag hade nog valt cellplast; lätthanterligt i vikt, format och att bearbeta, lätt att sätta upp och binder inte fukt som ull kan göra.

Lycka till, hur ni än gör!
/Ronnie
 
Cellplast? Menar du att det räcker som isolering? Har faktiskt inte tänkt på det.
Kan man sätta ditt cellplast och sen slå trätak ovanpå. Hade tänkt att ha ett "snyggt" trätak i källaren som jag sedan ska måla.
 
Cellplast funkar utmärkt men då menar jag sådana där skivor som är 60 x 120 cm och 10 cm tjocka (tänk frigolit). Har ett bra U-värde och är jättebra till ditt behov. Och självklart kan du sätta upp ett undertak också.

MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.