Nästa projekt står på tur! Nu ska vi inreda källaren med sovrum och ett tidsenligt spa.
Jag vill bestämt ha golvvärme i källaren och har då tänkt att bila upp golvet för att sedan isolera med 15cm eps-cement och sedan lägga vattenburen värme på det.
Frågan är nu om jag kan göra så i endast en 60% av källaren då jag har utrymmen som känns onödiga att ha golvvärme i. Problemet jag tänker på är då omvänd fuktvandring... bkan fukten gå vidare till ovärmda golvytor? Blir det skillnad om jag värmer hela källargolvet istället?

//Marcus
 
Hej, jag vill puffa för denna då jag har samma planer som Marcus-i-Västerås
/ Christian
 
Vi har golvvärme i knappt halva källaren, 2 bostadsrum i kortänden och ett badrum mitt på ena långväggen. EPS under i badrummet, frigolit med spår för slangen och aluminiumplåtar i bostadsdelen, där la vi platonmatta under frigoliten. Vi har inga problem med fuktvandring så vitt det kan upptäckas.
Vi la vattenburen golvvärme i vårt förra hus för mer än 10 år sen. Där la vi spångolv direkt på betongplattan gjuten 1967 och sen laminatgolv ovanpå vilket värmemässigt fungerade utmärkt utan att vedåtgången märkbart ökade så några värmeförluster nedåt verkade det inte finnas. Någon isolering under finns inte, vi träffar oregelbundet nuvarande ägare av huset och dom har inga fuktproblem i den källaren än, där är det också ca hälften av källaren som har golvvärme.
Problemen med fuktvandring är individuellt för varje hus tror jag men experterna vågar väl inte annat än avråda, vi började med att lägga ny dränering och sätta platonmatta på grunden för att förebygga problem med fukt.
Min slutsats är att Du kan göra som Du planerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.