Så här i höstens tider känner jag inte speciellt mycket för att dra igång ett dräneringsprojekt utan jag hade tänkt ta mig an det till våren. Det jag dock skulle kunna tänka mig är att starta mitt tvättstugeprojekt som innebär att åtgärda fuktgenomslag i golvet samt bygga om det hela till kombinerad tvättstuga och badrum.

1. Min fråga är huruvida det spelar roll om jag dränerar till våren men åtgärdar golvet nu direkt? Med åtgärda golvet menar jag gräva ur, isolera, golvvärme, klinker och allt vad det innebär.

2. En annan fråga är huruvida de andra rummen brevid gillar att jag åtgärdar ett rum men inte de andra? Rummet intill är en gillestuga som vi använder som TV-rum där förra husägaren lagt in en platonmatta och reglat upp samt lagt en vacker plastmatta. Trycks vattnet bort från det åtgärdade rummer och skapar större vattentryck mot de andra rummen? Kanske mer innan dräneringen men kanske också efter?

mvh
Henrik
 
Jag har inget svar på fråga 2 men på fråga 1 skulle jag nog rekommendera att dränera först så att du vet vilken dräneringsnivå du har innan du börjar med källaren. Har en kollega som gjorde källargolvet först och sedan vid dräneringen kontaterade att han inte kom så långt ner under golvnivå som han hade behövt. När sedan förra höstens skyfallsperiod kom så hade han vatten i hela källaren.

Men om du vet vilken nivå som dräneringen ligger på så finns det väl inget som hindrar.
 
Jag hade det på känn, tack för svaret...
 
Se till att du har justa referenspunkter (källarfönster tex) som du kan använda för att föra över mått ifrån utsidan till insidan. Och skirv ner måtten någonstans så att du inte tappar bort dom. Det gjorde inte jag;) men det går att mäta om genom spolpunkterna som tur är...

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.