Hej
Jag ska regla upp nya innerväggar i källaren och undrar vilken isolering som är bäst? Huset är byggt 1970 och nyligen dränerat och isolerat utvändigt.

Någon som har några synpunkter? Skiljer det något i pris mellan de olika?
 
Ett bra sätt att slippa fuktproblem i källaren är att låta bli att isolera på insidan. Det är ajabaja. Du riskerar att inomhusluften kondenserar på den kallare källarväggen. Du har ju isolering på utsidan, låt det bara bra så!

 
Jepp, jag har förstått att det är det optimala. Nu är ju inte de sista 50 cm upptill isolerade. Kan man verkligen få riktig skön komfort i källaren utan invändig isolering? Känns kallt redan nu tycker jag. (har visserligen ingen värme på nu)

Har köpt några fina ventilatorer/värmeväxlare (http://www.airstar.se/) som jag hoppas skall ta hand om fukten som släpps in via platon och ventilerade socklar
 
Med golvvärme och isolering utvändigt räknar jag med att det blir trevligt! Jag är övertygad om att invändig isolering är något man verkligen ska undvika. Även om det säkerligen finns många exempel där det fungerar bra så är det ju en väldokumenterad riskkonstruktion.

Det finns speciell sockelisolering som används ovan mark.
 
janne_svensson skrev:
Jepp, jag har förstått att det är det optimala. Nu är ju inte de sista 50 cm upptill isolerade. Kan man verkligen få riktig skön komfort i källaren utan invändig isolering? Känns kallt redan nu tycker jag. (har visserligen ingen värme på nu)

Har köpt några fina ventilatorer/värmeväxlare ([länk]) som jag hoppas skall ta hand om fukten som släpps in via platon och ventilerade socklar

Lånar tråden lite, vad detta för käcka grejer? nån som har erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.