Jag ska inreda min källare som har en betydande nivåskillnad. I ena delen har jag tänkt att göra badrum och i andra delen vardagsrum/sovrum. Källaren är torr vilket innebär att någon dränering inte behövs dock är ena källarväggen under gjord. Jag vill/kan inte isolera från utsidan. Värt att nämna är att jag har förhöjda radonvärden i källaren. Hur ska jag gå tillväga? Gjuta eller regla upp golv? Kan jag ha golvvärme? Ska jag använda platon på väggarna? Om jag reglar upp golvet, ska det vara ventilat? Hur i så fall?
 
  • kllare_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är många parametrar att ta i beaktande. Du får några generella svar från mig:

*Källare är inte till för att bo i mer än tillfälligt.

*Vid markradon är det viktigt att ha balanserad ventilation (dvs ej undertryck) i källaren (vid markradon) för att inte dra radon ur marken.

*Isolering ska vara utanpå källarväggar eller inte alls.

*Organiskt material mot betong är att be om problem.

Platon och golvvärme under klinker förefaller vara ganska problemfria lösningar.
 
ylven skrev:
Det är många parametrar att ta i beaktande. Du får några generella svar från mig:

*Källare är inte till för att bo i mer än tillfälligt.

*Vid markradon är det viktigt att ha balanserad ventilation (dvs ej undertryck) i källaren för att inte dra radon ur marken.

*Isolering ska vara utanpå källarväggar eller inte alls.

*Organiskt material mot betong är att be om problem.

Platon och golvvärme under klinker förefaller vara ganska problemfria lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.