Jag bygger nytt badrum i "källare" i hus från 1884.Källaren är ovan jord och har en 50 cm tjock kalkstensmur, vilken jag nu tänker isolera invändigt med 90 mm leca. Luftspalten som bildas tänker jag fylla med lös leca. Lecan tänker jag putsa och ev. måla med linoljefärg.
Kommer detta att fungera?
Kaj
 
Undrar om du verkligen behöver isolera, kalkstensmurar med hel puts isolerar ganska bra som dom är.

Det som är viktigt i sammanhanget är att putsen verkligen är hel, annars får man en skorstenseffekt där kall luft dras in nedtill och ventileras ut i murens ovansida och då blir det svinkallt.

Vårt Gotländska hus på 300 m2 är byggt helt i putsad kalksten och i vårt badrum har vi endast putsat insidan av muren.

Ett extra plus i sammanhanget är att man kan strunta blankt i allt vad tätskikt heter, det finns absolut ingenting som kan ruttna eller mögla i ett stenhus (vi murade upp innerväggarna runt badrummet).

(Får väl slänga in en liten reservation för att Gotland är bra mycket mildare än Småland, om du inte bor precis vid kusten.)
 
Risken med luftspalten är att du får luftrörelser, då leca-kulorna inte bildar täta schakt. Fast, är den liten och fylld med leca gissar jag det är ok. Vanligtvis säger man att i en ca 2 cm spalt bildas självcirkulation (har ingen källHänvisning tyvärr). Denna effekt borde rimligtvis vara mkt mindre med leca-kulor än utan.

[edit] detta är ju endast relevant om du tänkt dig luftspalten som isolerande, det gör ju såklart ingen skada.

Sen har jag hört att linoljefärg kan bli ful av basiska ämnen,som ju iaf cementbaserad puts är. Har ingen erfarenhet av detta själv dock.
 
Redigerat:
Tilläggas kan att leca är ganska dåligt ur isoleringssynpunkt. 90mm leca motsvarar endast knappt 20mm mineralull, eller ca 50mm lättbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.