Hej jag håller på att planera inför ombyggnad av ett rum i min källare.

Nu har jag läst många trådar om att isolera invändligt inte är att rekommendera.
I mitt fall har jag dock redan Isodrän på ytterväggarna.
Plattan är oisolerad, därför väljer jag att klinka golvet för att ev. fukt ska kunna vandra genom fogarna.

Men nu ang. väggarna. Jag vill regla upp invändligt med stålreglar, sätta osb skivor och gips.
Anledningen att jag vill bygga innerväggar är först och främst p.g.a.. att det blir enklare med elinstallation samt att det går att sätta tapet osv.

Men ska jag strunta i isolering helt, isolera 45mm med 20mm luftspalt bak, 75mm med 20mm luftspalt bak?

Kanske är fördel för ljudisolation/motverka resonans, att ha något bakom väggskivorna?

Sen angående ventilation.
På ytterväggen sitter det en ventil för tilluft, ska man som i resten av huset använda undertrycket i huset och dra luften genom ventilen, längs med luftspalten bak den uppreglade väggen och sen ut i rummet genom någon ventil som man satt i den uppreglade väggen.

Synpunkter, förslag.
 
Enligt vad jag läst ska det inte vara någon isolering. Om du prompt måste ha isolering på insidan ska det vara luftspalt bakom och helst frigolit. Är det bara yttervägg bakom finns inte så mycket risk för resonans om man inte dunkar på väggen eller spelar väldigt hög musik med mycket bas...

Mvh,
Anders
 
Sätter du OSB + gips reglat mot yttervägg i en källare så har du tyvärr en riskkonstruktion. Jag skulle avråda från det, likväl som att sätta tapet med organiskt material i källare.

Det kan gå bra, men det kan också gå dåligt, med möglig OSB som följd.
 
Det finns sandwitch skivor som består av fibergips + cellplastisolering det kanske kan vara ett alternativ? Finns i olika tjocklekar.
 
Det är klart jag kan undvika att använda OSB skivor, om jag nu kan göra riskkonstruktionen mindre riskfylld så är det väl bra. Men skivorna kommer inte i direktkontakt med väggen, fast det spelare kanske ingen roll.

Jag strävar efter att aldrig låta organiska material ligga í direktkontakt med källargolv / vägg.

Men hur gör jag när jag bygger med stålregel och ska fästa upp en dörr mm. På byggmax hemsida står det att man ska fälla in träreglar i stålregeln för att ha något att fästa i, eller kan man måla träet med träolja för bättre skydd?

Att använda cellplast låter som en vettig idé (om jag nu ska isolera) 30mm cellplast i en 45mm regel, sen gips utanpå.

Sandwich skivor, låter intressant kan dock inte hitta något när jag googlar, har du någon länk? går de få tag på som privatperson på de vanliga byggvaruhusen?

Någon som har tips angående ventilationen. Alltså att låta befintlig tilluftsventil vara öppen och att luften går i 20mm spalt bakom den uppreglade väggen och därefter ut genom ny ventil in i rummet.
 
Bios skrev:
Det är klart jag kan undvika att använda OSB skivor, om jag nu kan göra riskkonstruktionen mindre riskfylld så är det väl bra. Men skivorna kommer inte i direktkontakt med väggen, fast det spelare kanske ingen roll.

Jag strävar efter att aldrig låta organiska material ligga í direktkontakt med källargolv / vägg.

Men hur gör jag när jag bygger med stålregel och ska fästa upp en dörr mm. På byggmax hemsida står det att man ska fälla in träreglar i stålregeln för att ha något att fästa i, eller kan man måla träet med träolja för bättre skydd?

Att använda cellplast låter som en vettig idé (om jag nu ska isolera) 30mm cellplast i en 45mm regel, sen gips utanpå.

Sandwich skivor, låter intressant kan dock inte hitta något när jag googlar, har du någon länk? går de få tag på som privatperson på de vanliga byggvaruhusen?
De borde gå att få tag i som privatperson iom att jag läste om dem i GDS.
PM mig din email så skickar jag en pdf med artikeln.
 
Eftersom du har isodrän på utsidan redan ska ju fuktvandringen gå utåt och risken för fukt borde vara minimal invändigt. Det allra säkraste är ju förstås att putsa och måla med silikatfärg.

Reglar du upp med plåtregel, har luftspalter med rejäla öppningar (>1cm) både nere och uppe och sen gipsskivor på ska det inte inte kunna bli problem tycker jag. Luften kommer cirkulera bakom väggen p.g.a. temperaturskillnaden mellan golv och tak och inget organsikt får ju sen ligga an mot ytterväggen förstås...

//Anders
 
anders07 skrev:
Eftersom du har isodrän på utsidan redan ska ju fuktvandringen gå utåt och risken för fukt borde vara minimal invändigt. Det allra säkraste är ju förstås att putsa och måla med silikatfärg.

Reglar du upp med plåtregel, har luftspalter med rejäla öppningar (>1cm) både nere och uppe och sen gipsskivor på ska det inte inte kunna bli problem tycker jag. Luften kommer cirkulera bakom väggen p.g.a. temperaturskillnaden mellan golv och tak och inget organsikt får ju sen ligga an mot ytterväggen förstås...

//Anders
Tack för ditt svar..

Något tipps på hur man enklast skapar en luftspalt längst ner / uppe. Köra med plastdistans kanske (gjort av avloppsrör som rundbrickor/bussningar) ??
Ska man ha spalt nere / uppe så faller ju syllgummi /syllremsa bort, vissa som säljer stålregel rek. detta vid montering, Men då blir det ju helt tätt. Jag antar att spalt uppe / nere ger bättre genomströmning än vad det blir om man sätter ventiler i den uppreglade väggen.

Vet du om man ska behålla original tilluftsventilation och ha den öppen bak väggen eller om den ska täckas igen. Jag gissar på öppen.
 
Det man ska tänka på är att det inte bara är kapillär fuktvandring som kan orsaka mögel.

Det kommer bli förhöjd luftfuktighet (relativt luften inne i källarrummet) mellan OSB/gips och yttervägg om inneluft möter den kallare ytterväggen, se en kallvind som exempel. Vid "rätt" temperaturer och luftfuktighet kommer det bildas kondens mot ytterväggen.
 
stoif skrev:
Det man ska tänka på är att det inte bara är kapillär fuktvandring som kan orsaka mögel.

Det kommer bli förhöjd luftfuktighet (relativt luften inne i källarrummet) mellan OSB/gips och yttervägg om inneluft möter den kallare ytterväggen, se en kallvind som exempel. Vid "rätt" temperaturer och luftfuktighet kommer det bildas kondens mot ytterväggen.
Frågan är då, går det att motverka detta något genom att ha original tilluftsventil öppen bak den uppreglade väggen och dra luften därifrån längs med väggarna in i det uppvärmda rummet med hjälp av den mekanisk frånluftsventilationen (paxfläktar i tvättstuga, och badrum) som finns i huset.

Med de tipps jag redan fått så har jag tagit bort OSB från kalkylen =)
 
Vad det gäller luftspalter så sätt reglarna vertikalt med c/c 30cm (eller 20 om du är riktigt petig) och skippa reglar vid golv/tak. Kapa skivorna 20-24mm kortare och fäst dem 10-12mm upp från golvet.

//Anders
 
Bios skrev:
Frågan är då, går det att motverka detta något genom att ha original tilluftsventil öppen bak den uppreglade väggen och dra luften därifrån längs med väggarna in i det uppvärmda rummet med hjälp av den mekanisk frånluftsventilationen (paxfläktar i tvättstuga, och badrum) som finns i huset.

Med de tipps jag redan fått så har jag tagit bort OSB från kalkylen =)
Det låter ok tycker jag, men notera att det mest är en gissning från min sida.

Lycka till med källaren!
 
Tack för era svar.

Är det någon som har svar på frågan jag ställde innan: Det är rek av t.ex byggmax att man sätter en träregel i metallregeln för att få något att skruva i vid t.ex dörrmontage, kan man pensla trädetaljer med cuprinol grundolja för att ge ett effektivt skydd mot fuktupptagning, eller det finns nackdel att använda träolja inomhus.
 
Är dörren inte en ytterdörr borde du väl kunna sätta en träregel i metallregeln.
 
Nej den är inte ens i närheten av en yttervägg. Dörren är en inomhusdörr. Var mest fundersam på kombinationen olja+trä när man bygger in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.