Hade en akustikkonsult här i fredags. Ett av de två rummen han undersökte och ritade ligger i källaren. Hans tanke var att isolera fram- och vänster sidovägg med 95 mm glasull, bakvägg med 195 mm. Har snart gjort klart två av väggarna och nu hävdar min kompis att man absolut inte ska isolera källare invändigt medelst glasull.
Så här ser det ut nu:
Vägg i källare isolerad med gul glasull mellan träreglar, elektrisk fördelningspanel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare under renovering med delvis isolerade väggar och trästomme utanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut:
Oisolerad källarhörna med vita väggar, elskåp och klinkergolv, innan isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarrum med vita väggar, tegelröda klinkers och synliga rör längs taket och väggen innan isolering med glasull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarrum med vitmålade väggar, terrakottafärgat golv, dörr och synliga rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis renoverat källarrum med vita väggar och terrakottafärgat golv, öppen dörr till angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bara att riva skiten?! Akustikingenjören nämnde ingenting om eventuella fuktproblem, så det har jag inte ens funderat på.
 
Jag utgår från att isoleringen är för rumsakustiken och ska tygas sedan. Du bör ha en ventilerad luftspalt när du bygger mot yttervägg. Det du kan göra är att plocka bort isoleringen och filea ned skivorna en tredjedel (påverkar inte absorptionen specielt mycket i low end om du har kvar konstruktionsdjupet). Sedan ser du till att spalten blir luftad, antingen mekaniskt eller med spalter.
 
Det finns en ventil vid framvägg högst upp till vänster (bild 1)
 
D donjansson skrev:
Det finns en ventil vid framvägg högst upp till vänster (bild 1)
tyvärr har jag själv bittert fått erfara att ventilation av det där mellanskiktet aldrig räcker om man inte drar på. Alltså tex en fuktstyrd badrumsfläkt som tål lite källarmiljö. Det är viktigt att det där utrymmet bakom isoleringen är torrt. Utvändig dränering och isolering kan hjälpa mycket men fukt kommer ofta in ändå. Hur ska den försvinna? Jo oftast genom att ventileras bort. Antingen tas den in i källaren för att sen ventileras bort eller bort direkt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.